2004-11-08

Läget under kontroll

Jag mår OK, konstigt nog. Har ringt kliniken i Falun där vi kanske ska göra ett sista försök. Barnmorskan där verkade nästan hoppa ur brallorna när hon hörde att jag bara är 34 och att vi fick 11 ägg till frysen förra gången. Hon tyckte absolut att vi skulle prova långtidsodling hos dem. Tja, vi får se. Först ska vi prata med läkarna på Carlanderska och Sahlgrenska och sedan ska vi fundera lite. Men jag har också mejlat och frågat om studiecirkel i adoption, och så fort vi hittar rätt flyttlåda ska vi fylla i pappren från kommunen om hemutredning och skicka in dem.

Helga Jekyll och Helga Hyde
På sista tiden har det hänt något med mig. Jag är inte mindre ledsen eller förbannad än förr över det tröstlösa och orättvisa i att vi aldrig lyckas bli med barn. Men på ett för mig själv oförklarligt sätt lyckas jag trycka undan det. Oftast. Men ibland väller den omätliga sorgen och vreden upp i mig, och jag blir rasande förvivlad, svär och skriker och vill förstöra saker, och ibland gör jag det också. Igår när vi skulle gå och lägga oss rann sinnet på mig, jag stod inte ut en sekund till med mitt urjävliga liv, jag ville mörda någon allraminst. Vad gör man då? Jag tog min t-shirt som jag just tagit av mig och rev sönder den. Den var seg som fan, fick ställa mig på ena kanten och slita till rejält innan den gick sönder med ett härligt krasande ljud. I sängen låg O och hade all möda att hålla sig för skratt. Nu kan även jag skratta, det måste ha varit en syn. Men jag blir häpen över mig själv, plötsligt har jag blivit en dubbelnatur.

Vad är det för fel på världen?
Det slutgiltiga beviset (om man nu inte redan var övertygad) för att det är en grym och meningslös värld vi lever i, fick jag igår när jag tittade på Rapport. Samma dag som vi testar negativt för åttonde gången, vi som skulle ge det mesta vi har för att bli föräldrar, hittas ett dött spädbarn i Bro utanför Stockholm. Någon ville tydligen inte ha henne. Men snälla någon, hur förvirrad och förtvivlad du än är, kunde du inte ha lyft luren och slagit 112, eller något jävla telefonnummer? Och Gud, om du nu finns, du har missat mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar