2006-10-03

Startkit?

Jag behöver hjälp. Vad ingår i startpaketet barn egentligen? Jag har alldeles tappat orienteringen. För att få lite styrsel på tillvaron gjorde jag en lista på saker vi köpt till Q. Snälla, skratta inte ut mig fullständigt. Okej då, lite får ni skratta. Förmodligen har jag handlat alldeles för mycket och helt fel saker. Kan det alls tänkas att en bebis behöver ytterligare något utöver detta? Eller har jag missat det allra viktigaste? Vad tror ni?

Min nya hobby att handla bebiskläder gick in i en ny fas förra helgen när jag upptäckte Tradera (tack för tipset!). Vojne vojne nu måste jag sluta med detta. Det är alldeles för lätt att sitta och buda på saker man egentligen inte vill ha. En hel del fynd har jag faktiskt gjort, men nu får det bli Traderaförbud ett tag framöver.

Men! Här kommer listan - läs och kommentera!

Spjälsäng med madrass, kudde, täcke och fyra-fem uppsättningar lakan. Spjälsängsskydd, behöver man det? Vad tycker ni?
Sovpåse - verkar åtminstone väldigt praktisk!
Barnvagn med mjuklift och skötväska. Mjukliften förmodligen urvuxen redan. Fast den kan förstås användas som åkpåse också.
Skötbädd
Hög stol med dyna
Vällingdoserare - oumbärlig enligt de andra deltagarna på adoptionskursen. Ähh, ja om ni säger det så.
Fleecefilt
Babygym Livets nödtorft, stod överst på listan. Jag skojar! Men det var så sött, vi kunde inte motstå det.
Set med pipmugg och tallrik
Bärsele
Bärsjal
Badlakan och tvättlappar
Haklappar i frotté och plast
Bilbarnstol

Vinteroverall i nylon med luva och inbyggda vantar
Fleeceoverall med luva och inbyggda vantar och tossor
Tunn mössa i bomull
Behövs kanske en vintermössa också? Och vad ska han ha på fötterna?

Body med lång ärm 8 st varav en rosa, ner med könssegregeringen bland barnkläder!
Body med kort ärm 1 st
Pyjamas med långa ärmar och ben 3 st
Sockar 7 par
Kofta - stickad av moi, bild finns här!
Tröja kort ärm 2 st
Tröja lång ärm 5 st
Mjuka sparkbyxor 5 par
Hängselbyxor, lite tjockare 5 par I know, I know, alldeles för många! Men vi har fått ett par i present och de andra skyller jag på Tradera.
Mjuk overall med långa ärmar och ben 3 st

samt en träskallra och en tygdocka som vi tänkte ha som konversationshjälp, isbrytare, party-starter vid första mötet med Q.

Det var nog allt tror jag. Mediciner och skötgrejor och sånt har jag inte börjat tänka på ännu. Har flera packningslistor som jag ska läsa igenom så småningom. Nappflaska, vällingpulver och blöjor får man faktiskt med sig från Korea, så att man klarar sig ett tag i alla fall.

Puh!

18 kommentarer:

  1. Jag skrattar lite. Inte för jag har en aning om relevansen i strtkitet men you have gone crazy bananas Helga. Roligt!

    SvaraRadera
  2. Gråter glädjetårar över bilden! Åh - snart är han, din son, i koftan med nallen i famnen...

    SvaraRadera
  3. Lite plastad frotté att lägga mellan lakan och madrass, det skulle jag lägga till! Oj, vad detta är spännande!

    SvaraRadera
  4. Har följt din blogg ett par månader men inte skrivit något ännu. Har själv två barn och ett tredje på väg i december, där 1:an är ICSI-tillverkad. Jag skulle säga att du verkar ha täckt in det mesta, men jag skulle nog ha införskaffat ett spjälsängsskydd. Sängen känns mer ombonad då och det var lättare för mig att lägga en liten där om jag själv tyckte sängen var mysig och fin (såklart!). Dessutom fungerar spjälskyddet som säkerhetsnät för napparna - annars har man ett styvt jobb att hämta tappade nappar på golvet hela nätterna. Om nu lille Q har napp alltså...
    Kläder tror jag ni har vad ni behöver så här i början, och det är så olika vad som passar olika barn. Mina ungar vill oftast bara ha på sig en tröja och ett par strumpbyxor (alternativt ingenting på benen)...

    Tipset om plastad frotte är en hit - och en mobil att hänga ovanför skötbordet (eller där ni tror att ni oftast byter) - det har varit guld värt för oss.

    Sitter han i åkpåse i vagnen och inte går ännu räcker ett par tjocka sockar eller mockasiner. Räknar ni med att växelvis bära honom i sele och låta honom åka vagn när ni är ute kan ett par skor eller tossor i overallmaterial eller fårskinn vara bra att ha. Har funkat bra på mina.

    Sen märker ni vad ni behöver och vad som funkar. När man har sitt femte barn då tror jag man har någorlunda koll på vilka detaljer på en overall som är viktiga, hur en bra mössa ser ut och vad det finns för vantar som fungerar... Inte förr. Jag är fortfarande lite vilsen ibland.

    Lycka till!
    Anna

    SvaraRadera
  5. ...ÅH babytossor och sådant. Lyckoputtar! Jag skulle också vilja inreda babyrum, men vågar inte riktigt nudda vid tanken. Genast jag tänker: Blå Greklandgardiner med solar över babysängen så smäller jag mig i andanom på fingrarna. Om det ALDRIG blir en baby i vårt hus så kommer det att göra så ont varje gång jag återser de blå grekiska solgardinerna...Istället. Men vad härligt att du nu äntligen får gå loss på barnrumsinredningen! Vad jag önskar vi också vore där!

    SvaraRadera
  6. Låter jättebra! Vad roligt det verkar! Är så glad för er skull!

    Jag skulle också köra på spjälskyddet, det känns mer ombonat, annars ligger liksom barnets huvud mot hårda spjälor och inte mot mjukt tyg.

    Plastad frotté är väldigt bra när barnet t ex är magsjukt, eller om blöjorna i perioder visar sig otillräckliga nattetid. Vanlig tjock plastad frotté kan göra sängen väldigt svettig (har själv testat), den tunna variant som inte är frotté som finns på Ikea (lite pappersliknande) andas lite mer. Och är billig.

    Om du tröttnat på Tradera kan jag slå ett slag för Blocket...*s* Och i Stockholm finns ju också massor av klädbytardagar, där kan man frossa i spjälskydd och leksaker och pulkor men framför allt kläder, kläder, kläder till mycket billig penning. Höstens säsong är i full sving så skynda skynda. Se http://hem.passagen.se/barnbytardag/

    Till ett enkelt apotek skulle jag rekommendera:
    * Alvedon för barn, suppositorier
    * Koksaltlösning i engångsförpackningar (vid nästäppa)
    (Från ett år kan man använda Nasoferm, som är som Nezeril fast med bättre pumpflaska)
    * Febertermometer, vanlig rumpmodell med lite böjlig spets (Clas Ohlsson har jättebilliga jättebra, typ 29 kr)
    * Inotyol (salva som är suverän vid röd rumpa)

    Resten kan man handla senare.

    /Mammut

    SvaraRadera
  7. Din lista ser väl jättebra ut och med de andras tillägg i stort sett perfekt. Det enda jag kommer på utöver det är kanske en babylyssnare men det är absolut inget ni behöver köpa nu utan kan se om ni har behov av. Felicia hade så svag röst så vi hade svårt att höra henne om hon grät med stängd dörr emellan och vi kanske tittade på TV, så för oss har (är) en babylyssnare bra.

    Vad har du köpt för sjal? *nyfiken*
    /Chisanna

    SvaraRadera
  8. Tack för tipsen! Spjälskydd och plastad frotté står på att-handla listan.

    Måste erkänna att jag köpt två par vintertossor idag också. Hrm, så var det med det löftet..

    Babyvakt tror jag inte att vi behöver, det står i Q:s papper att han skriker med hög röst :-)

    Bärsjalen är bestämt av märket Babylonia. En röd lång sak. Vi köpte den redan i vintras, och då lärde jag mig hur man skulle knyta den, men nu måste jag nog öva. Till Korea tänkte vi ta med oss selen, som är en Patapum.

    SvaraRadera
  9. Tycker också att ni verkar vara välförsedda (betydligt mer än vad vi hade).
    Men jag skulle rekommendera att ni köper hem ett paket blöjor. Ev ta med några stycken, det varierar lite hur många man får. Skönt att det finns hemma när ni kommer hem igen.
    Ett par nappflaskor kan också vara bra. Ett av våra barn reagerade på den stora förändringen med att vilja äta ofta! Tryggheten med välling är bra. Men om man inte har lust att diska hela tiden kan det vara bra att vara utrustad men flera stycken. Inte minst på flygplatser! Även en liten för vatten.
    Om du sen är sugen på att handla mer så skulle kanske det vara bra med någon fler pyjamas. Det blir ibland lite blöjläckage så det kan behövas. Själv gillade jag hela pyjamasar med tryckknappar eller dragkedja ner längs benet.

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du har fått med det mesta och mer därtill :). jag skulle kunna ta upp en väldigt onödig men bra pryl om man bor på hotell med sitt barn, en flaskhållare för nappflaskor. Kostar bara ca 30 kr och jag tyckte det var urtöntigt när jag köpte den. Men måste erkänna att den var jättebra, både i Kina men jag använde den även hemma. Det är helt enkelt en torkställning för nappflaskor och nappar att användas efter disken.

    Termos är också bra att ha med till Korea så att ni kan ha varmt vatten till vällingen.

    Jag tror också på en vintermössa. LIlle Q kommer ju ändå vara såpass stor att han under vintern säkert vill sitta upp i vagnen och då kan det ju bli lite kallt om öronen.

    kram
    Malva

    SvaraRadera
  11. Många små handdukar "spy-trasor" är bra att ha, det blir mycket kladdigt som behöver torkas bort ;-)

    Senare kommer ni behöva barnspärrar i massor, trappgrind etc...

    Lycka till! Jag är så glad för er skull!

    SvaraRadera
  12. Håller med ovanstående. Spjälskydd gör sängen mysigare och mindre hård att slå när det rullas runt.

    Plastad frotté. Ett tips är att köpa tunna bäddmadrasser till spjälsängen och till er egen säng. Finns billiga på Jysk eller IKEA (kallas nog madrasskydd tror jag), de kan tvättas i 90 grader. Lägg den plastade frottén under dessa, så blir det inte så varmt.

    Köp tossor till fötterna eller mjuka skor. Köp mjuka vantar helt utan fingrar. Många bodys är ett bra tips nu när vintern är på väg. Vi använde mest bodys och mjuka byxor till Tim i början.

    Köp gärna någon leksak som spelar, brukar vara uppskattat hos de små.

    Kram Jennie

    SvaraRadera
  13. Håhå, jag har också handlat liiiite mer än jag borde på Tradera. Det är ju så billigt...och OK då...något beroendeframkallande. Men jag tycker de är så kul att handla lite udda saker till mina barn och då är Tradera perfekt.
    Dessutom gillar jag tanken på att återanvända resurser!
    Och speciellt bebiskläderna som säljs där är ju ofta knappt använda, jag har gjort massor av fynd.

    Babygym är f ö inte alls onödigt, det är nog den bebispryl vi använder mest hemma. Vår tremånaders bebisflicka hatar att ligga på golvet själv utan denna fantastiska underhållning (men när hon ligger under den garvar hon på sig*S*), och man kan ju inte bära bebisen dygnet runt...hur älskad och efterlängtad hon/han än är!

    SvaraRadera
  14. Håhå, jag har också handlat liiiite mer än jag borde på Tradera. Det är ju så billigt...och OK då...något beroendeframkallande. Men jag tycker de är så kul att handla lite udda saker till mina barn och då är Tradera perfekt.
    Dessutom gillar jag tanken på att återanvända resurser!
    Och speciellt bebiskläderna som säljs där är ju ofta knappt använda, jag har gjort massor av fynd.

    Babygym är f ö inte alls onödigt, det är nog den bebispryl vi använder mest hemma. Vår tremånaders bebisflicka hatar att ligga på golvet själv utan denna fantastiska underhållning (men när hon ligger under den garvar hon på sig*S*), och man kan ju inte bära bebisen dygnet runt...hur älskad och efterlängtad hon/han än är!

    SvaraRadera
  15. Tänkte här att jag skulle lägga in inlägget ovan en tredje gång för att du skulle få riktigt många kommentarer, men så kom jag på att det är skojigare att läsa nåt nytt istället*skratt*

    SvaraRadera
  16. Hej
    Åhh vad spännande att det snart är dax. Sitter med min lilla nus i knät och försöker komma på vad vi hade missat.
    Jag skulle nog rekommendera att ta med blöjor till Korea. Blöjorna som de hade hade i Indien rann det rak igenom på. Alltså inte så bra kvalité som de vi har här.
    Vad gäller pyjamasar så hsde vi några med fot, men det var inget bra vilket resulterade i att vi klippte av fötterna. Lilla bus trasslade bara in fötterna. Bättre med strumpor om de är kalla om fötterna.

    Ett stort lycka till!
    /Sus

    SvaraRadera
  17. Åh vad roligt att ni snart får hämta honom! Jag har läst din blogg några månader, den har varit ett stort stöd och mycket har jag känt igen i det du skriver. Tyvärr kan jag inte vara till någon hjälp vad gäller startkitet...(har inte kommit så långt än, vi väntar på att hemutredningen ska börja). Vill bara säga grattis och lycka till!!

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  18. Hm. Den her listen skal jeg printe ut til jeg får bruk for den selv - når vårt lille kina-barn en dag kommer.

    Intressant å følge din prosess. Jeg er fremedeles i den perioden at det går greit å vente, men jeg ser for meg at jeg kan komme til et snupunkt som deg.

    SvaraRadera