2006-11-13

Shoppingfacit

Friden breder ut sig, en snorig Q sover middag i förhoppningsvis någon timme. Snorandet gör att han inte är riktigt sitt godmodiga vanliga jag utan lite grinigare, men fortfarande högst älskansvärd.

Trogna läsare vet att jag shoppade som en dåre till Q. Nu med hela fjorton dagars mammaerfarenhet tänkte jag berätta vilka köp som blev bra. Jag är själv lite förvånad över resultatet.

Spjälsäng med spjälskydd - jo, den används till Q:s dagliga tupplurer. På natten sover han mellan oss vilket går över förväntan. Vi var båda oroliga över att inte kunna sova tillsammans med en sparkande bebis, men Q sover fint och beskedligt (utom just inatt, men det skyller vi på snuvan). Ibland känner man en liten hand treva efter en, mysigt. Vi leker dessutom mycket i spjälsängen, Q får stå upp i den och vi pratar och pussar. Allt för att han ska uppfatta den som ett trevligt ställe att vara på.

Sovpåse - har vi bara använt en gång hittills, men det kanske blir mer.

Barnvagn med mjuklift och skötväska - funkar bra. Mjukliften är urvuxen, som förväntat. Just idag har vi lärt oss hur man transformerar den till en åkpåse, fast vi har inte riktigt fattat finessen med en dylik ännu.

Skötbädd, hög stol med dyna - används varje dag, förstås!

Vällingdoserare - raljerade jag över, men den är fasen så bra. Vi köpte en till i Korea, och använder båda hela tiden. Det är skönt att slippa mäta upp pulver när det är bråttom att få till en flaska. Vi köpte också ett flaskställ (tack för tipset Malva!). Det verkar helt onödigt men är jättebra! Skönt att slippa ha det vanliga diskstället fullt med flaskor.

Babygym - Q är för stor och för atletisk för gymmet. Han försökte genast klättra upp på det, helt livsfarligt. Men leksakerna till gymmet har vi tagit loss och leker med varje dag.

Bärsele och bärsjal - värda precis varenda krona. Bärselen följde med till Korea, vet inte vad vi hade gjort utan den på planet och på alla flygplatser. Hemma använder vi den varje dag, och nu har jag dessutom börjat lära mig knyta bärsjal. Har tagit två morgonpromenader med Q i sjalen, och fått många undrande och förtjusta blickar från mötande. Båda gångerna har Q somnat efter cirka tio meter. Funderar på att investera i ytterligare någon sjal, kanske en ringsjal eller liknande som inte är så krånglig att knyta? Tips mottages gärna!

Nappar - vi köpte två som vi hade med oss till Korea. Det visade sig vara en jädra tur. Q är en riktig nappnos, kan inte somna utan napp, och vi fick ingen av SWS. Vi låter honom ha nappen så mycket han vill, det blir när han ska somna och när han känner sig lite ynklig. På natten gnyr han när den har trillat ut, då utbryter febrilt letande och både O och jag har en arsenal av nappar på våra nattduksbord.

Kläder - jag trodde att jag hade köpt alldeles för mycket! Det har jag väl egentligen, men inte så mycket för mycket som jag trodde. Det är en strykande åtgång på kläder! Jag byter tröja/body på Q (och mig själv) varje dag. Jag är väldigt glad åt alla kläder och särskilt overallerna, det hade varit jobbigt att behöva störta ut nu och handla till honom.

Kofta - den berömda pastellkoftan. Den är nästan för liten för min store pojke! Har använt den en gång, till hans fars behärskade bestörtning, han tyckte att det var för mycket ludd och pastellfärger. Själv tyckte jag att Q såg ut som en ljusblå isbjörn, om man nu kan tänka sig en sådan.

Och så har vi alla leksaker, de tycks nästan föröka sig. Efter några dagar hemma åkte vi till Ikea och investerade i en lekmatta (som inte halkar) och en korg att ha alla grejer i. Det visade sig vara bra köp. För övrigt hjälper Q oss att upptäcka att nästan allt kan användas som leksaker. Igår bedårade han mig fullständigt när han satt i bärsjalen och lekte med min hand. Han höll i handleden och draperade mina fingrar över sitt ansikte. Så sköt han handen ifrån sig och studerade den noga, för att sedan lägga den över sina ögon igen. Upprepning sisådär sju gånger. Kan man annat än smälta?

5 kommentarer:

  1. Kul att höra lite om ert föräldraliv! Och om era prylar som nu äntligen kommer till användning. Vällingdoseraren är en fantastisk uppfinning, om än i något mindre skala än antibiotikan och hjulet;=)

    Ang. sjal; jag har en ringsjal som jag aldrig använder, jag tycker den är lite krånglig att ha på sig och avlastar för dåligt och ojämt jämfört med trikåsjalen.
    Trikåsjalen bor jag nästan i, och jag tycker inte alls den är krånglig att knyta, för mig som är väldigt van tar det kanske 15-20 sekunder. Och sen har jag den på mig nästan hela dagen.
    Så jag kan inte riktigt rekommendera nån annan enklare sjal med gott samvete, däremot så ser jag ofta föräldrar (läs mammor, varför gillar inte pappor sjalar?) med ringsjal på stan så det kanske bara är jag som inte fattat galoppen.
    Om jag skall bara slänga upp bebisen en snabbis, så kommer jag att sen nog att använda Ergo-selen, utan att knäppa bröstremmen.
    Vad är det för sjal ni har? Är det en trikåsjal, alltså elastisk?
    Jag har en med "ringar", så man slipper knyta, rätt praktiskt men inte oumbärligt.

    En sak, och jag hoppas inte du tycker jag lägger mig i...men har ni provat välling? Särskilt om man ger det på kvällen brukar bebisen sova bättre på natten (rentav hela natten igenom...!) Det fyller liksom bättre och längre i lilla magen på nåt vis.
    Kan ju vara värt att prova om ni skulle vilja offra mittinattenmatningen så småningom *ler*?

    SvaraRadera
  2. Hej Annika!
    Kul med kommentarer om världsliga ting!

    Jag har en vävd sjal, Babylonia BB-slen heter den. Nästan sex meter lång och den går ändå inte att knyta korrekt runt mig själv och min välväxta son :-) Ska kanske fundera på elastisk sjal, vad har du för sort?

    Jodå, vi har provat välling, men se det passade inte herr Q, han drack två klunkar och vägrade sedan. Nu har vi återgått till mjölkersättning några dagar och ska prova majsvälling istället.

    SvaraRadera
  3. Vet du Helga, jag blir alldeles varm och lycklig av att läsa om er vardag. Inte avundsjuk och ledsen utan bara alldeles, alldeles GLAD!

    SvaraRadera
  4. Å, så mysigt att äntligen få användning av alla saker! Men en sak som jag undrar över, vad är en vällingdoserare? Har aldrig hört talas om det och blir lite nyfiken.
    Kram Mary

    SvaraRadera
  5. Kollade precis på min trikåsjal och den heter "Ultimate Baby Wrap", finns på www.stellaris.se har jag för mig.
    Om du "bara" har en vävd sjal nu så kommer du nog att gilla trikåvarianten, den är mycket mindre klumpig, det blir lite "gung" i den vilket småbebisar gillar, samt den stora fördelen; du kan ha den på dig och sätta in/ta ut bebisen. När man som jag och du är hemma mest hela tiden så gör det ju inget om man har den på sig rent utseendemässigt, blir mer som en extratröja. Jag har ju en vävd långsjal också, men den kommer jag nog inte att börja använda på länge än.

    Lilla S väger 7,3 kilo och är 66 cm lång, en ganska stor snart 5 månaders-klump alltså. Och jag tror att jag kan ha henne i den gissningsvis tills hon väger en 13-14 kilo, och är dryga året.
    Som det är nu så märker jag inte att jag bär henne ens...
    Hur mycket väger Q? Tippar att han inte är så väldigt mycket större än S? För då kommer ni nog att ha stor nytta av en sån sjal, även om han börjar bli till året kommen*S*
    Helt klart den mest använda bebisprylen i vårt hem
    (min syrra brukar f ö ursäkta sina inköp av vansinnigt dyra designerkläder med att; "-men räknar man priset per använd minut för varje plagg så blir det lägre än dina noppiga HM-toppar"...och det ligger nåt i det, priset per använd minut för min sjal är mycket lågt, antagligen lägre än för vällingdoseraren, haha...)
    Det brukar finnas massor av trikåsjalar begagnade förresten.

    Ang välling, så kan det funka att smyga in vällingen i ersättningen.
    Dag ett; 25% ersättning, 75 % välling, och så öka på det lite varje dag. Så fick jag göra med stora dottern som gjorde som Q först, tvärvägrade.

    Lycka till med sjalandet, som du har märkt så är det ett underbart sätt att vara nära sitt barn! Jag använder nästan aldrig vagnen numera, förutom om jag går själv på långpromenader; om jag skall gå på stan eller i affärer så är det sjal eller bärsele som gäller. Så skönt att slippa baxa vagn nerför rulltrappor och vara i vägen överallt.

    SvaraRadera