2006-12-23

God jul!

Egentligen hade jag tänkt skriva ett filosofiskt och lagom sentimentalt inlägg inför julen, vår första jul med Q, vår första glada jul på länge. Julen har, som trogna läsare vet, varit en ganska svår tid för mig så länge jag sörjde vår barnlöshet. Men nu är det över, och det känns fantastiskt och overkligt ibland. Men så tittar jag på Q och landar i nuet. Han är i högsta grad verklig och närvarande och ibland krävande, och det är alldeles underbart.

Tillvaron blir inte alltid som vi har planerat utan som Q vill. Inatt bestämde han sig för att inte alls somna om efter nattvällingen, utan att stöka runt och vara i högsta grad vaken. Resultat: två trötta och lite griniga föräldrar. När det var lunchdags tänkte vi att han skulle äta ishavsgryta men se det ville inte Q (den luktar kattmat, så jag förstår honom). Endast välling gick ner. Sedan gick jag och Q på långpromenad för att låta den stackars fadern sova en stund. Mot slutet av promenaden bestämde sig Q för att det inte var roligt att sitta i vagnen längre, det enda som dög var min famn. Han väger nära tio kilo nu, så jag orkade ingen längre stund (sele och sjal låg hemma, glömda). Nere i vagnen igen grät han hjärtskärande och tittade förebrående på mig mellan tårarna. Men så fort jag lyfte upp honom rynkade han på näsan och fnysfnissade på ett sätt han lagt sig till med på sistone. Jag kanske skämmer bort honom men det må vara hänt.

Nu alla kända och okända läsare: en riktigt god jul önskar jag er! Måtte ni snart få uppleva samma glädje som jag. Lidandet och väntan förbleknar snabbare än man tror.

(Vad bilden föreställer? Vår patetiskt sneda men barnsäkra lilla bordsgran, klädd endast med okrossbara och tuggvänliga prydnader.)

5 kommentarer:

  1. god jul på dig Helga ifrån en som följer dig troget och gjort länge.
    Jag hoppas att eran jul blir så där avslappnat skön och fylld med glädje så som den skall vara.

    Jag tror inte alls att du skämmer bort ditt lilla underverk. Jag tror nog inte man kan skämma bort nån med kärlek och närhet....
    tycker du låter som en alldelles underbar mamma,

    ha en underbar kväll o fortsatt julafton imorgon.

    /mvh
    Jenny

    SvaraRadera
  2. God Jul Helga!
    En underbar och lycklig jul!

    SvaraRadera
  3. God Jul från mig med!
    Kramar från Chisanna

    SvaraRadera
  4. God Jul och tack för att vi fått följa er resa under åert som gått!

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag vill ge ett stort fång rosor till dig för att du vågar bjuda på dina innersta känslor om allt det svåra som barnlöshet innebär. Stort tack!! Du är min vardagshjälte i år!!

    Jag fastnade totalt i din blogg och satt uppe en hel natt och bara läste och grät när jag av en slump råkade hitta till dig. Du har fått mig att förstå att jag inte är en dålig människa trots att jag hellre velat ha biobarn än ett adopterat. Och nu har jag också förstått att tiden är kommen att släppa taget och se fram emot att bli förälder till ett barn från ett annat land. Och vilken lättnad det är!!

    Så en än gång: Jättetack, lycka till med lilla Q och God Jul och Gott nytt år!!!

    SvaraRadera