2007-12-07

I den bästa av världar

Jag är trött och därmed lite vemodig efter en lång och strapatsfylld dag (som bland annat innehöll en tretimmars tågresa med Q och ett fyra timmar långt körrep).

Jag tänker på farmors begravning. Den var vacker och stämningsfull, och hon hade nog tyckt mycket om den. En del av de högstämda orden klingade lite falskt men det må vara hänt. Farmor kunde själv vara förljugen ibland så det passade kanske rentav riktigt bra. Min kusin höll ett långt tal som var yvigt och sentimentalt men faktiskt också roligt och träffsäkert. Det är fem år sedan vi senast sågs.

Q satte guldkant på dagen. Hans kvitter i kyrkan från sista bänk där han satt i sin mormors knä. Jag satt längst fram med pappa. "Mamma!" utbrast han glatt när jag reste mig för att gå fram till kistan, och det var inte utan att man hörde spridda fniss i församlingen. Att se Q-morfar - min pappa som inte gillar småbarn - göra Imse vimse spindel-rörelser tvärs över rummet under begravningsmiddagen, för att roa Q.

Överhuvudtaget var det en glädje att vara där med honom, att visa upp honom för släkten. Jag är så stolt att jag kan spricka.

Vissa stunder är det fortfarande obegripligt hur mitt liv har förändrats.

Under dagens surfrunda hittade jag en länk till en debattartikel om synen på adoption i Korea. Den innehöll inga nyheter, jag vet sedan förut att ämnet är kontroversiellt, skamfyllt och tabubelagt. Ett av världens rikaste länder väljer att inte ta hand om sina barn utan skickar dem utomlands.

I den bästa av världar skulle det inte hända. I den bästa av världar skulle jag inte ha fått bli mamma till Q. Jag skulle inte ha fått något barn alls. Jag skulle inte ha fått uppleva den lycka jag känner idag.

Jag måste leva med den insikten, och det kan jag också. Men just ikväll gör det lite ont.

3 kommentarer:

  1. Ja, det är en lustig tanke, att i den bästa av världar hade du inte fått bli hans mamma.
    Visar väl att den perfekta världen inte finns och inte kan finnas.
    Jag har ju en barnlös väninna i Korea. Det är mycket märkligt.

    SvaraRadera
  2. Helga, i den bästa av världar hade du visst fått bli mamma till Q! Så det så!!!!
    Jag tycker det är sorgligt att det finns länder där man inte tar hand om "sina" barn. Oavsett om det är p g a fattigdom och svält eller som i Korea, av mer "kulturella/sociala" orsaker.

    Men jag tycker verkligen att i den bästa av världar så är omtanken och kärleken "global"! Och där är adoptioner av barn från andra länder något lika naturligt och självklart som att adoptera "inhemska" barn. Så det så!

    I den bästa av världar får alla barn föräldrar som älskar och bryr sig om dem. Och alla som vill bli föräldrar får bli detta! Visst det är lååångt kvar till "den bästa av världar" men i och med att du har Q och han dig och din man (och era familjer) så tycker jag att du kommit långt mot den bästa av världar. Ni lever iallafall i den! :-)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. I den bästa av världar hade du ju såklart varit mamma också om det är bäst för dig. Annars hade det ju knappast varit den bästa av världar.
    Och i denna ofullkomliga värld är det ändå märkligt hur bra det kan bli ändå. Iallafall för dig och Q. och O mfl.

    SvaraRadera