2008-04-19

Kan misstolkas

Q pratar mer och mer, långa haranger. Senaste veckan har han med tydlig stolthet börjat sätta ihop tre-fyra ord till meningar. Men uttalet är fortfarande sisådär, till och med O och jag har ofta svårt att förstå vad han säger. Det gäller att ha sinnet öppet för associationer och inte tänka efter för mycket. Ofta begriper man på ren instinkt vad han pratar om (jo, och så är ju konversationsämnena ganska begränsade).

Idag kunde jag inte hålla mig för fniss när han vände sig till mig med allvarlig min och sa "Mamma, vettuvaa.." Nej, han har inte sett Stina i Saltkråkan!

Ett annat stående uttryck är bus-gängen, uttalas med hårt g och uttyds bus-i-sängen. Detta är något av det roligaste Q vet, när hela familjen vräker sig i sängen och rullar runt och kittlas och han får slå kullerbyttor och leka flygplan över våra knän.

När jag var sjuk häromdagen tittade jag på reprisen av Big Love som handlar om en mormonfamilj bestående av make, tre fruar och en herrans massa barn. (Den verkar lovande och kan kanske stilla min abstinens efter Soprano's och Six Feet Under.) Som alla HBO-serier är den ganska graphic ifråga om sexscener.

Q tittade intresserat när herr Mormon tumlade runt i halmen med yngsta hustrun, och kommenterade sedan initierat: bus-gäng!

7 kommentarer:

  1. Hahaha! Så liten och redan har han koll på tillvaron!!!!
    Så rätt så rätt. :-)

    SvaraRadera
  2. Jag skulle ge dej en vink att göra en skild etikett för allt roligt som Q har sagt och kommer att säja. Så är det lättare att hitta de inläggen senare när man kanske inte riktigt kommer ihåg. (Åtminstone jag lider av medelåldersdemens...)

    Lilleskutt

    SvaraRadera
  3. Apropå Big love, är den bra? Även jag har HBO-abstinens liksom men hann aldrig se första avsnittet... /diana

    SvaraRadera
  4. Hei Helga!

    Lenge siden sist. Har vært gjennom mye siden sist - vært ganske mye lei meg . men mye ser bra ut fremove rogså.
    Vet du hva - vi står faktisk i adopsjonskø for Sør -Korea nå (byttet fra Kina - alt for lang ventetid). Jeg håper de 15-18 mnd vi er forespeilet går fort!

    Kram Johanne

    SvaraRadera
  5. Hej Johanne!
    Kul att se ditt namn igen, och vilka goda nyheter du kommer med! Vägen till barn är lång och svår för vissa av oss men det låter som att din väg börjar närma sig slutet, skönt det! Korea som adoptionsland kan jag förstås varmt rekommendera. Berätta hur det går!

    Kram,
    Helga

    PS Diana, jag gillade Big Love. Den påminde lite om de andra serierna - allmänmänskliga bekymmer skildrade i en på ytan fullkomligt bisarr miljö. Svårt att säga hur den fortsätter men första avsnittet lovade gott!

    SvaraRadera
  6. Haha! Vad underbart med säng-bus!
    Jag måste också följa Big love... jisses vad jag skulle vilja köpa alla Sopranosavsnitt och titta igenom dem långsamt och kunna lägga märke till sånt man missade... men det är ju så JÄKLA dyrt!

    Dirty sexy money är ju också rätt kul.

    SvaraRadera
  7. Nämen HEJ ms fluff! Äre du, vad kul att du är tillbaka!

    Jag har en bekännelse: i höstas fick jag låna alla Sopranos på DVD av en kompis. Ojojoj. Minst ett avsnitt varje dag, ett på kvällen och ibland ett medan Q sov middag. Underbart. Det var faktiskt extra kul att se den i ett enda svep, då kommer man ihåg alla förvecklingar och bifigurer, serien är fantastiskt genomarbetad. Rekommenderas, men inte om man har ont om tid!

    SvaraRadera