2008-11-27

Obegripligheter

Jag har en mellandag idag, sådana som jag är rätt bra på att ta och som förmodligen utgör mitt sunda förnufts räddning. Imorse var vi hos soc för hemutredning (den tar sig rätt märklig form vilket jag ska skriva om en annan dag), därefter åkte jag och lämnade blodprov inför ett tämligen meningslöst läkarbesök om några veckor då min sköldkörtel ska kollas. Efter det åt jag lunch på stan och drev sedan omkring i någon timme med mobilen avstängd. Ensam på en flotte i stockholmshavet, ingen visste var jag var. Precis vad jag behövde.

Just nu föreställer det att jag jobbar hemma i ett par timmar innan det är dags att hämta Q, och visst ska jag göra det. Om en stund. I likhet med Saring tänker jag ofta på jobbet medan Q tittar på Bolibompa, innan jag ska somna, medan jag sitter på tunnelbanan. Jobbet invaderar ofta mina zoner, det är inte mer än rätt att jag naggar det lite i kanten ibland. Eller? Troligen inte om man skulle fråga någon ansvarig chef, så därför gör jag inte det. Frågar alltså.

Men nu över till de annonserade obegripligheterna:

Varför går inte hela västerort och åtminstone halva Kungsholmen man ur huse och brandskattar Bromma flygplats? Hur kan man acceptera att ha en flygplats i princip mitt inne i stan? Finns det någon enda fördel? Säg inte att det är praktiskt, för det köper jag inte. Mer än hälften av flygen från Bromma går till Malmö eller Göteborg, dit det finns utmärkta tågförbindelser, med gott miljösamvete dessutom. Centralen ligger ännu bättre till. En satsning på tågtrafik hade lätt kunnat slå ut allt inrikesflyg söder om Dalälven.

Hur går alla solarier runt? Vilken tänkande människa går regelbundet och solar på solarium år 2008? Förutom alla cancerlarm är det vedervärdigt tråkigt och ganska äckligt.

Om man har en Audi A6 och en villa i en burgen stockholmsförort, hur tänker man då när man anser att man inte har råd att vara föräldraledig mer än ett år? Eller har man månne ett väldigt viktigt och roligt jobb? Exakt vad jobbar man med då skulle jag vilja veta, jag tycker själv att mitt jobb är intressant och roligt men jag kanske har missat något.

Om man är piercad i näsan och förkyld, blir det inte väldigt äckligt då? Tar man ut nosringen vid snuva? Skaver den inte när man snyter sig?

Vad är det som är så himla speciellt med Agnethas och Fridas röster? Hur bar de sig åt? Om någon annan sjunger en Abbalåt låter den inte hälften så bra. (Vad som däremot är helt begripligt är hur Abba nådde sina framgångar. Tussar man ihop fyra var för sig etablerade artister, genommusikaliska och musikskapande sedan barnsben, kan det inte bli annat än bra. Det i sin tur förklarar varför det inte blir något av så många andra grupper. Jag läser om Abba nu, därav denna fundering.)

När jag inte tänker på jobbet eller läser bok är det sådana här världsomstörtande grubblerier jag ägnar mig åt på tunnelbanan.

8 kommentarer:

  1. Du har rätt i allt utom det sista. När Ann-Sofie von Otter sjunger blir det magiskt vackert. Det blir inte ABBA längre men det blir B&Bs fantastiska musik.

    Och så har jag en feministisk ABBA-fråga att lägga till din lista, om jag får. Varför är det de två männen som som fortsätter att skapa och göra succé efter succé, medan de två kvinnorna dragit sig undan?

    Men det är väl det där med hur barnafödandet är kvinnans mening med tillvaron, och när hon väl satt liv till världen så är hon tillfredsställd för resten av livet och behöver inte jaga efter artificiell bekräftelse i karriären. Förstås.

    SvaraRadera
  2. Har inte hört ASvO men blir nyfiken efter detta. Fast lite skeptisk är jag, jag älskar opera men är ganska allergisk mot operasångerskor som försöker sjunga jazz eller pop. Det blir oftast bara konstigt. Men om du säger det så!

    Feministiska frågor är alltid välkomna! Och du är nog något på spåren vad gäller Agnetha men inte Frida. Hon fick sina barn i mycket unga år och flyttade ifrån dem och deras far för att satsa på musiken. Men så har jag inte läst färdigt boken ännu.

    SvaraRadera
  3. Gillar dina grubblerier! Keep up the good work... men angående solarierna... fantastiskt skönt när man har diskbråck och behöver ligga hårt men varmt... har även kommit på att solarier kan fylla en väldigt viktig funktion när man är i sorg -den sätter färg på mig och därmed min tillvaro... skall börja sola...snart...tror jag.

    SvaraRadera
  4. Jag hörde en gång på tv att just Agnethas röst verkligen var speciell, för den spände över ett så stort register. (Skriver i förfluten tid, men kanske är den fortfarande så? Vet ej.) Jag minns inte vad som sades om Fridas röst.

    De andra frågorna däremot är och förblir mysterier också för mig.

    SvaraRadera
  5. Verkshöjden på Hs ramblings kan man diskutera men int är man bättre själv./O (japp, O som i Helgas .....)

    SvaraRadera
  6. Är det inte själva soundet som producerades i deras studio som är den största hemligheten. Jag tänker att de inte låter lika "ABBA" live. I studion la de ofta på en stämma på Agnetas och Fridas röster, dvs de stämsjunger med sig själva. Eller har jag drömt allt detta.

    Vad är det för bok du läser?



    /En Abbafan

    SvaraRadera
  7. Klart det blir kladdigt i näsan när man är förkyld - det blir det väl oberoende man har nos(näs) ring eller ej!? Kan nångång sätta sej "kråkor" på ringen (eller jag har "knapp", inte ring) men det gör det sej ju annars i näsan... Inget speciellt problem med förkylningen, allså. Däremot gör det j-vla ont om någon får för sej att knipa tag i ens näsa (barn eller man kanske närmast... ;), men de börjar så småninom minnas att de inte ska göra så).


    Viktiga tankar! :D

    SvaraRadera
  8. Nu har jag läst ut Abbaboken (förf Carl Magnus Palm) och är lite klokare.

    Angående den feministiska betraktelsen att Abbadamerna drog sig undan världen medan herrarna fortsatte att skapa och tjäna pengar, så är detta inte helt sant. Både Agnetha och Frida gjorde flera soloplattor under 80-talet, och kom igång med detta arbete snabbt efter Abbas sista skiva. De första skivorna sålde halvbra om än inte lika bra som Abba, och så småningom tröttnade de och drog sig tillbaka. När de någon gång har övertalats att sjunga duett med någon (Tomas Ledin, Ola Håkansson, Mauro Scocco) har resultaten blivit hittar.

    Storken, visst har du rätt i att soundet är en studioprodukt vilket till största delen beror på Michael B Tretow. Han har också en närmast unik överenskommelse, han får procent på sålda Abbainspelningnar, ingen annan ljudtekniker har fått detta. Men Benny menar själv att Abbasoundet har med tjejernas röster att göra. Men han säger också att Karin Glenmark är en tekniskt skickligare sångerska, med ett register som överglänser både A+F tillsammans.

    Kul läsning var det!

    SvaraRadera