2008-12-07

Tomte bakom lyckta (dörrar)?

Snart är det Lucia och firande hos dagmamman. Q drillar på Staffansvisan och We Wish You a Merry Christmas, tydligen ligger de i hårdträning. På egen begäran ska han vara tomte. Jag hade i och för sig tyckt det var kul med en pojklucia och inte bangat för att klä upp honom i linne och krona, men han får själv välja.

Först letade jag på Tradera efter en tomtedräkt men efter en stund kom jag på att hans grå velourbyxor och fina röda yllejacka duger alldeles utmärkt. Jag kompletterade med en luva i velour.

Sedan tänkte jag att det kanske vore fint med en liten lykta att bära på. Vi har gräsliga små värmeljus som drivs med batteri, de är så fula att jag aldrig har använt dem men nu kan ett av dem få komma till heders. Alltså letade jag på Tradera efter en lagom stor lykta, men gick bet. Alla var för stora och klumpiga.

Tills jag slogs av snilleblixten och sökte på lyckta. Och si vad som uppenbarade sig.

Är den inte ljuvlig?

Fast den krassa realisten i mig inser att det inte är klokt att anförtro en nästan-treåring en lykta i keramik. Han får ett tärnljus istället så får den lyckta tomten hängande bida sin tid.
(OK, detta var kanske inte så snällt, gränsar till lyteskomik. Förlåt alla dyslektiker, skicka en spydig tanke om rumpor som lagårdsväggar så är vi kvitt!)

Ovanför fyndet hänger en smällkaramell i de koreanska färgerna, jo för vi har julpysslat idag. Q sprang mest runt och tjoade med kompisarna, O stod som vanligt vid spisen så den som svarade för pysslet var jag.

Det jag är mest nöjd med är ljuset i svart smidesstake, det syns kanske inte men det är gjort av rött bivax. En genialisk idé.

Efter att i många år ha avskytt julen så gläds jag nu åt den, frossar i den. O:s och min gemensamma kärlek till kitschiga julprylar firar nya triumfer, och det är förstås extra roligt att ha en ny publik som jublar åt det mesta. Tur att vi inte är så rädda om våra julgrejer, för Q:s uppskattning och kärlek tar sig ganska hårdhänta uttryck ibland.

Vi ska vara lediga i nästan tre veckor och vi stannar hemma i Stockholm ända till nyår. Det ska bli underbart skönt. O och jag har lovat varann att strunta i julklappar och istället gå på mellandagsrea tillsammans. Q kanske får något paket från oss, han lär få sin beskärda del ändå (mamma ringde igår och meddelade oroligt att hon "bara" hade två paket till Q). Det blir en stillsam jul med pappa-morfar som enda gäst. Vi ska umgås, leka, gå promenader, laga och äta mat, och däremellan sova i våra egna sängar, inte på någon turistsäng eller madrass på golvet.

En perfekt jul med andra ord. En nästan-treåring skapar perfektion av det som tidigare var jobbigt.

4 kommentarer:

  1. Hei Helga
    Ha, ha, jeg leste din lyteskomik som lykteskomik...

    Ønsker deg og din familie en riktig God jul!
    Hilsen Nina fra Norge

    SvaraRadera
  2. Å er jul verkar underbar! Sååå skulle jag helst av allt vilja ha julen. Utan stress och måsten. Utan att leva i kappsäck och resväska. Men men, kanske om ett par år...
    Min farmor gjorde förresten bivaxljus. Minns att jag tyckte det doftade härligt!
    Kram!!!

    SvaraRadera
  3. På tal om pojklucior så sökte jag i bekantskapskretsen efter ett lucialinne till min dotter. När man som jag försöker tänka på miljön rimmar det illa att köpa billigt på billig affär. Min svärmor plockade fram en gammal särk och jag tackade för lånet, men sedan slog mig tanken ... hon har fostrat tre söner. Hon berättade då för stereotypa jag att mellansonen alltid ville vara lucia. Därav arvegodset. En fin liten historia, tycker jag. Hoppas ni får en fin och harmonisk jul!

    SvaraRadera
  4. Min lilla kille vägrar både tomteutstyrsel, stjärngossedito, luciakrona och tärnglitter... "Jag vill vara sjörövare! Eller mej själv", säger han bestämt.

    Det får bli en röd tröja, tärnljus och för säkerhets skull en luva på dagishyllan utifallomatt han ändrar sej.

    SvaraRadera