2009-02-13

Apropå händelser i Rosengård

Favoritskivan just nu är Klas Klättermus, en härlig inspelning, gissningsvis från femtiotalet. Uppläsaren talar underbar teatersvenska, musiken är gediget arrangerad och svängig. Efter klättermussagan kommer några barnvisor sjungna av en ung Margareta Kjellberg (ni vet, tanten från Har du hört den förut? Inte? Vet ni inte? Har jag så unga läsare?).

Sist på skivan kommer Hottentottvisan, lika roligt arrangerad och framförd men med en tämligen chockerande och säkert tidstypisk text. Den verkligt intresserade ombeds googla på omkvädet "äkta hottentott".

På lunchen igår berättade jag om mitt bryderi. Q älskar visan och börjar lära sig texten. Ska jag ta det med ro och till och med sjunga med, eller ska jag vara politiskt korrekt? Fast hur förklarar man det olämpliga i ordet neger för en treåring? En treåring som dessutom har koreanskt ursprung, fast det har han nätt och jämnt börjat förstå ännu.

Kollegan var förstående, men sade sedan eftertänksamt: "Din son kanske kan bli polis."

4 kommentarer:

  1. Ja, ack dessa gamla barnvisor.
    "I Niggerland
    händer ibland
    att man får se på Nilens svarta strand
    Herr Krokodil, Fru Krokodil och Lille Krokodilen Lilleman..."

    Vad gör man? Skriver om texten?

    SvaraRadera
  2. Hm, kan självklart vara lite knepigt att veta hur man ska göra med alla "gamla icke-PC visor, ramsor eller böcker". Jag lyssnade på en gammal Taubelåt härom veckan och den hr också en sådan där härlig text som man liksom hoppar till lite när man hör idag: "Jag är fri jag har sonat mitt gräsliga brott som i dråp av en neger bestod" etc etc...
    Jag har ingen aning om hur den där hottentottvisan går men om den inte är alldeles för icke-PC så tycker jag itne att du ska bekymra dig alltför mycket.
    Tittar folk snett på dig så får du väl förklara.

    SvaraRadera
  3. Hej hej
    När vi kom hem med sonen fick vi en skiva med folkloristiska barnvisor av våra kulturella släktingar. Vi blev jätteglada, tills vi började lyssna.

    "Och sotarn stoppar barnen i säcken och slänger dom i bäcken"

    Allt var inte bättre förr. Tydligen skrämde man barn med sotarn, för att få dom att lyda.

    För oss löste problemet av sig självt. När sonen slet fram skivan och började leka med den på ett-åringars omilda vis, så stoppade vi honom inte.... Men, det är klart, vi hade ju kunnat hota med sotarn. Tänkte inte på det :-)

    Vinkevink
    Krickan

    SvaraRadera
  4. Var på väg att kommentera med låten "I Niggerland... osv" men såklart var det redan gjort. Denna visa brukar vi sjunga, hela familjen, på långa bilturer i Afrika, fast på något vis lite skuldmedvetet men samtidigt fnissigt. Det är en musikaliskt rätt avancerad visa faktiskt.

    Och jag är betydligt äldre än du, Helga, så Margareta Kjellberg som sångerska är välkänd. Och åtminstone slutklämmen på Hottentottvisan känner jag igen.

    SvaraRadera