2009-07-14

Okej att vara gammal och ful?

Jag tittar på intervjun med Amelia Adamo, hon berättar varför hon poserar endast iförd en stol på omslaget till sin tidning.

Hon är verkligen snygg för sina 62 år, måste jag säga. Min mamma som är ett par år äldre ser definitivt inte ut att vara jämnårig. Kan inte låta bli att fundera på om hon har vidtagit några åtgärder för att se så fräsch ut. Hårfärg, definitivt. Lyft? Tja, kanske. Eller så är det bra gener, vad vet jag.

Kan inte heller låta bli att tänka att hela grejen med att sensationellt vika ut sig vid 62 års ålder liksom fallerar när man ser ut som 45. Poängen måste väl ändå vara att visa sig så som man är, utan förställningar. Det tänkta budskapet är väl att även en gammal kvinna kan vara vacker och åtråvärd.

Eller?

3 kommentarer:

  1. Något jag har funderat en del över är hur man ska kunna bli så där vackert rynkig som ett hopskrynklat och åter uppvecklat glanspapper, som riktigt gamla tanter ibland är på vackra konstfärdiga fotografier, om man inte får lov att genomgå de mellanliggande perioderna av kvarts-, halv- och trekvartsrynkighet och diverse häng.

    AA har ju uppenbarligen färgat håret och är allmänt solbränd. Men det är ju mycket som döljs bakom stolsryggen. Jag tror många kan se lika bra ut med rätt stol, rätt ljus och rätt fotograf.

    Och visst vore det härligt om vi kunde få omges av vackra fotografier på vanliga människor, som ser ut som man gör när man inte är modell och inte är retuscherad. För visst får vi en snedvriden uppfattning om utseende i den tid vi lever i, så omgivna av idealbilder.

    Vi skulle också behöva vackra bilder på ovanliga människor så att vi vande oss vid det annorlunda och inte blev så rädda för det. Härom veckan var det ett reportage i söndagsbilagan här om en kändiskändis som har en dotter med Down's syndrom, och som ofta har henne med sig på evenemang som passar för henne. Det borde ju inte vara något anmärkningsvärt, men det är det.

    SvaraRadera
  2. Här kommer en riktigt explosiv blandning av moderskap, IVF och kvinnor som ser yngre ut än de är:
    http://blog.bioethics.net/2009/07/ivf-mom-who-lied-isnt-the-problem/

    SvaraRadera
  3. vad jag letade efter, tack

    SvaraRadera