2009-08-31

Hjärtat spricker

Det börjar dra ihop sig. Jag letar fram inloggningen till adoptionsförmedlingens sida för första gången sedan före Q. Det mesta ser man utan att logga in, men inte sidan Barn söker föräldrar. Det är alltså några år sedan sist.

längtar efter att få en egen familj
blev övergiven av sina föräldrar
svår social miljö
inte i fas med h*s ålder

Orden går rakt in i hjärtat och vrider om. Det är detta adoption handlar om. Vår vardagliga självklara familjelycka bottnar i och har sitt ursprung i tragedier.

Måtte jag aldrig glömma det. Men måtte jag heller aldrig vada i det. Måtte jag kunna förhålla mig till det.

För det är också så att flera av barnbeskrivningarna slutar med orden har fått familj.

Och det är där det börjar. Något annat.

2 kommentarer:

  1. oj. så stort det blev att läsa i skrift det jag egentligen vet.

    har fått familj -hoppas det leder till "så levde de lyckliga i alla sina dagar" för alla inblandade.

    SvaraRadera
  2. On a slightly different note tänker jag på det här ibland.

    Mitt arbete som jag som du vet engagerar mig mycket har ett komplicerat förhållande till djurs lidande. Att det finns något för mig att göra på jobbet beror på att djur används på sätt som gör dem skada. Det som stimulerar mig att forska är bland annat att så är fallet.

    För det mesta tänker jag att världen är inte perfekt och djur kommer att fara illa oavsett om jag forskar på frågan eller inte.

    Så tänker antagligen du också om adoptioner.

    Och de andra, djupare tankarna får man ju tänka då och då också.

    SvaraRadera