2009-11-22

Trams

För att inte bloggen ska vara olidligt högtravande och pretentiös kommer här en del värdelöst vetande om mig.

1. Hur gammal är du om fem år?
Titta på texten till höger och räkna själv, om svaret intresserar dig, mig intresserar det föga. Min åldersnöja försvann när jag fick barn.

2. Vem var den senaste du träffade?
Min son som befinner sig fem meter bort.

3. Hur lång är du?
178 cm.

4. Vilken var den senaste film du såg?
Jag tror det var Rachel Getting Married, men jag är inte säker. På DVD. Har inte varit på bio på åratal.

5. Vem ringde du senast?
Min man.

6. Hur löd ditt senaste sms och till vem?
"Trist att höra! Men du gjorde vad du kunde, skönt att du håller modet uppe. Lycka till på fredag!" Till f.d. kollega som sparkades i september, som inte fått ett drömjobb hon sökt men som hade ny intervju inbokad.

7. Vad är dagens planer?
Tvinga maken att hänga upp ytterligare några tavlor, dammsuga det nyrenoverade gästrummet, äta middag, läsa för febrig Q, natta densamme, komma i säng tidigt.

8. Föredrar du att ringa eller skicka sms?
Beror på person och ärende. Generellt sett föredrar jag SMS och mejl framför telefon, vilket säger en del om hur a) asocial b) stressad jag är.

9. Är dina föräldrar gifta, sambos eller skilda?
Skilda sedan mer än trettio år. Mamma omgift, pappa ensamstående.

10. När såg du senast din mamma?
I måndags morse då jag åkte till jobbet, någon timme senare la hon vår nyckel i brevlådan och reste hem till Göteborg.

11. Vilken ögonfärg har du?
Någon sorts grågrön, ganska mörka.

12. När vaknade du idag?
Första gången 06:15 av sparkar, gick och la mig i Q:s säng (där han inte låg, därav sparkarna). Andra gången av kvitter från sovrummet, då gick jag och hämtade Q eftersom jag lovat O en sovmorgon. Tredje gången cirka tjugo minuter senare då Q:s tålamod slutligen tröt och han inte ville ligga på min arm längre utan krävde att få gå upp.

13. Har du någon gång hittat en katt?
Vilken fråga. Nej.

14. Vilken är din favoritplats?
Finns många. Soffan, sängen. Berget på Sommarön, uteplatsen vid sommarstugan.

15. Vilken plats föredrar du minst?
Bilkö ut från min arbetsplats med vetskapen att jag kommer för sent att hämta Q.

16. Var tror du att du befinner dig om tio år?
Förhoppningvis i samma hus, med samme man och med två barn. Jag hoppas dock att jag har ett annat jobb.

17. Vad skrämde dig som barn?
Döden. Intigheten. Det gör den fortfarande, i den mån jag tänker på den. Men jag börjar vänja mig.

18. Vem fick dig att skratta senast?
Q, som ligger på soffan och skrattar högt åt en film med Anki & Pytte.

19. Är du för ung för att äga vinylskivor?
O nej, jag har en ansenlig samling och maken har ungefär lika många. Vi har kvar en gammal skivspelare som vi inte installerat, men kanske ska vi göra det.

20. Har du stationär eller bärbar dator?
Bärbar.

21. Sover du med eller utan kläder på dig?
Före Q sov jag alltid naken men sedan hans ankomst har jag börjat använda nattlinne.

22. Hur många kuddar har du i sängen?
Två fluffiga dunkuddar.

23. Har du någon gång spytt på fyllan?
Ja, för länge sedan.

24. Föredrar du skor, strumpor eller barfota?
Alla tre. Jag älskar att gå barfota, men mina dåliga fotvalv klarar inte av det. Dessutom är jag väldigt frusen om fötterna så jag gillar yllestrumpor.

25. Är du social?
Allt är relativt. Jag är socialt kompetent, vågar jag påstå. Men jag har inte behov av ett stort umgänge, och därför har jag inte det heller.

26. Vilken är din favoritglass?
Ben&Jerry Cherry Garcia.

27. Vad skulle du göra om du vann en miljon?
Investera dem så att de förräntat sig ordentligt den dag föräldraledigheten för nummer två är slut. Leva på pengarna så att varken O eller jag behöver jobba heltid på några år.

28. Tycker du om kinamat?
Traditionell svensk kinamat, nej inte speciellt. Riktig kinesisk mat som den serveras på några krogar här i Stockholm, o ja! Mat som serveras i Kina (den enda gång jag varit där), somt o ja, somt o nej.

29. Tycker du om kaffe?
Javars.

30. Vad dricker du till frukost?
Te med mjölk.

31. Sover du på någon särskild sida?
På sida, framåt morgontimmarna alltid höger för att skydda mjukdelar från sparkar från unge herrn som vid det laget kommit uppkrypande i mitten av dubbelsängen.

32. Kan du spela poker?
Nej, trots min mans försök att lära mig. Är totalt ointresserad.

33. Tycker du om att mysa?
Av princip inte, avskyr det ordet och dess implikationer. Vilken löjlig fråga.

34. Är du en beroendemänniska?
Nej, det tror jag inte. Flirtade länge med rökningen utan att fastna.

35. Känner du någon med samma födelsedag som din?
Leonard Cohen eller Stephen King, men dem känner jag inte. Men Kattmamman och jag lär visst fylla år samma datum.

36. Vill du ha barn?
Jatack, ett till. Sedan har jag allt jag kan önska mig och mer därtill.

37. Kan du några andra språk än svenska?
Engelska, spanska, franska, tyska och italienska. I fallande ordning.

38. Har du någonsin åkt ambulans?
Senast i somras med feberkrampande Q, huga. Som nyligen skoliosopererad hem från sjukhuset när jag var tretton år.

39. Föredrar du havet eller en pool?
Havet.

40. Vad spenderar du helst pengar på?
Just nu god mat, kläder och snittblommor. Förr la vi mycket pengar på resor men inte sedan vi fick Q. (Trevligt att för en gångs skull se ordet spendera korrekt använt!)

41. Äger du dyra smycken?
Javars. Jag är mycket förtjust i smycken och har en del fina som jag ärvt av farmor och mormor. Om de är dyrbara vet jag inte men de har stort affektionsvärde. Mamma frågade mig nyligen om jag ville ha en ärvd briljantring i 40-årspresent, men där går gränsen. Jag tror inte jag hade uppskattat den efter förtjänst.

42. Vad var det senaste du stoppade i munnen?
Tror bestämt att det var en lussekatt för några timmar sedan.

43. Vem är den roligaste människan du känner?
Min syster, tror jag. Jag blir i alla fall alltid glad av att träffa henne. Q är faktiskt ganska rolig också, men det kanske gäller de flesta treåringar i deras mammors ögon?

44. Välj ett ärr på din kropp?
Har bara två men de är desto större, på ryggen efter ovan nämnda skoliosoperation.

45. Vad har du för ringsignal?
Någon gräslig förprogrammerad. Den börjar diskret vilket är bra men fortsätter desto värre. Usch. Borde byta.

46. Har du kvar klädesplagg sen du var liten?
Det finns en rosa stickad kofta med tillhörande mössa och sparkbyxor som mormor gjorde till mig.

47. Flirtar du mycket?
Det kan jag inte tänka mig.

48. Vart togs din profilbild för din blogg?
I Vadstena. Av alla ställen.

49. Kan du byta olja på bilen?
Nja. Det var inte igår jag gjorde det. Å andra sidan, hur svårt kan det vara?

50. Har du fått fortkörningsböter?
Nej.

51. Vilken var den senaste bok du läste?
Den hedervärde mördaren av Jan Guillou. Dålig. Jag läser om Coq Rouge-serien efter att ha läst Guillous memoarer och konstaterar att böckerna blir sämre och sämre. De två första var bäst.

52. Läser du dagstidningen?
Alltid. DN.

53. Prenumererar du på någon veckotidning?
Femina, fast den kommer en gång i månaden.

54. Dansar du i bilen?
Gud så dumt. Men jag sjunger, högt och gärna.

55. Vilken radiostation lyssnade du på senast?
P1.

56. Vad var det senaste du krafsade ner på ett papper?
Lösningen till Dubbelkrysset i DN. Alternativt handlingslista på Clas Ohlson. Glödlampor, muttrar, taklampa till gästrummet.

57. När var du i kyrkan senast?
Körens julkonsert förra året. Det är enda gången jag är i kyrkan.

58. Vad ska du göra nu?
Hörsamma Q:S uppmaning att sitta hos honom i soffan. Han har hög feber och är inne på sin tredje film.

3 kommentarer:

  1. Fast dina andra inlägg är intressantare...

    SvaraRadera
  2. Ullah, det tycker jag också! OCh jag tar det som en komplimang :-)

    SvaraRadera
  3. Det gör du rätt i!

    SvaraRadera