2009-12-05

Heja Svante Tidholm! Och heja Filter!

O har börjat prenumerera på Filter. Sedan vi fick barn har han slutat läsa böcker, men läser desto mer tidningar på tunnelbanan, och eftersom han får hjärnsläpp av gratistidningar så letar sig intressanta publikationer in i vårt hem. Själv har jag gått motsatt väg, böcker kan jag inte sluta med men tidningar och TV och nattsömn prioriteras bort.

Men Filter måste jag fortsätta läsa, det är inte bara av lokalpatriotiska skäl som jag gillar den. Vad sägs om följande citat från Svante Tidholm, som gjort en dokumentärfilm om en bordell i Tyskland:

"En av killarna i filmen säger att han går till bordellen för att hans flickvän inte vill ha lika mycket sex som han. Jag sade att jag har samma problem. Det är med i filmen. Jag kunde ha klippt bort det, men jag tror att problemet är vanligt och vill ta ner frågan till den vardagliga nivån: Vad fyller sex för funktion i mäns liv?

Redan på BB behandlas pojkar hårdare än flickor. Så fortsätter det hela livet. Jag tror att det är närhet och inte sex de behöver. Det förväntades av kunderna på Pascha att de ville ligga, men många ville bara få det överstökat så att de kunde få tid att prata. Och jag vet ärligt talat inte vad som är värst, att betala för sex eller för närhet?"

Det är inte bara vi kvinnor som begränsas av könsrollerna.

Läs hela artikeln här!

2 kommentarer:

  1. Hej Helga! En trogen läsare men desto sämre på att kommentera. Inte helt och hållet sant när du skriver att pojkar behandlas hårdare än flickor redan på bb. Studier visar t.ex. att föräldrar tar upp pojkbebisar fortare än flickbebisar när de ligger och skriker. Det svagare könet ska tydligen härdas... *ironi*. Tack för de intressanta berättelserna ur ditt liv. Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Självklart är alla förlorare när det gäller att man inte kan var en individ med egna behov och åsikter utan ska stoppas in i fack grundat på kön, ålder, etniskt urpsrung etc etc...

    SvaraRadera