2010-01-13

Kind of blue

Känner mig lite nere ikväll. Tror det beror på två saker: Q-bråk och jobbtankar.

Q och jag hade en tjorvig morgon. Han vaknade på fel sida idag, ett uttryck jag lärde honom och som han stolt rapporterade vidare till både dagmamman och O. (Nåja, jag lär honom sätta ord på känslorna åtminstone). Jag klarade både frukost- och påklädningskrångel genom att lirka och ringa till björnmamman i Orsa, vars ungar (de som övertog Q:s nappar i somras) OCKSÅ vägrade frukost, tänk ändå.

So far so good. Men ibland undrar jag om inte Q vill att jag ska bli arg på honom, att det är en explosion han söker. Hur medvetet vet jag inte. För när han själv var klar och erbjöds leka medan jag klädde på mig, sökte han min blick, hans ögon var svartare än vanligt, och så började han välta ut leksakslådorna. En efter en.

Gud vad arg jag blev. Men efter försoningen slutade Q att bråka och krångla.

Hämtningen gick bra, men vid middagen var det dags för ny härdsmälta, och ungefär samma scenario upprepade sig, dock nu med en tredje aktör, nämligen O. Q lyckades reta upp oss bägge två ganska rejält, tills vi båda var arga och skällde. Ilskna skrik övergick så småningom i förtvivlad gråt. Kramar, pussar, ömsesidiga böner om förlåtelse och löften om bot och bättring.

Nu sovs det och här sitter jag och konstaterar att Q inte ger sig förrän vi - särskilt jag - blir arga. Är det gullandet efteråt han vill ha? Testar han vår kärlek? Jag önskar jag visste.

Debriefing kallas det visst, tack tålmodiga läsare för att ni följde ända hit.

Så är det jobbet då. Imorgon har jag utvärderingssamtal med min chef, eller performance review som det kallas. Då man ska gradera sig själv och emotta chefens betyg på ens tekniska kompetens, beslutsmässighet, kommunikationsfärdighet, innovationsförmåga, etiska uppförande, kundtillvändhet, med mera med mera. Ni förstår väl att jag översätter på löpande band här?

Jag har inte presterat särskilt bra på sistone, sedan i somras närmare bestämt. Jag orkar inte riktigt. Det finns massor av fördelar med mitt jobb, för inte länge sedan var jag ganska förälskad i det, men inte nu. Kraven på projektledarrollen skiftar ständigt, men de trappas alltid upp. Vi ska kunna allt mer, ansvara för allt mer. Kul med ett utvecklande jobb, jovisst. Men då måste man vara på hugget. Som min ibland rolige men lika ofta oerhört irriterande kollega Tuffe Viktor. Bredvid honom känner jag mig alltmer som en idisslande ko.

Apropå Viktor, ja. Jag skäms aningen för att säga att han bidrog till min låga stämning idag. Jag berömmer mig av att inte känna särskilt stor åldersnoja. Men vid lunchen baxnade jag faktiskt, när han slängde ur sig ett Du kan väl inte vara så himla många år äldre än jag?

Nej. Tvärtom faktiskt. Jag är tre år yngre. Och då hade jag ändå sminkat mig idag för att maskera den värsta tröttheten.

Nu ska jag dra något gammalt över mig och försöka låta bli att gruva mig för morgondagens pärrfåmans rivjoo.

11 kommentarer:

  1. just det där med explosionen känner jag igen. vi har samma med Storsötan. Hon kan trixa sig fram till konflikter ur tomma intet och ibland känner jag också att hon på något vis "måste" få mig till explosion innan hon kan komma ur sitt spinn.
    Sjukt energiätande.
    Lösning till dig? nej, det kan jag inte erbjuda, men kanske kan bekräftelsen i att du är långtifrån ensam lindra lite?

    God lack wiz ze pörfårmans revju!

    SvaraRadera
  2. Kan man inte tänka sig att han menade att så erfaren och klok som du är måste du vara äldre, men så ung och trevlig som du ser ut så kan det inte vara mycket?

    Det är faktiskt precis lika sannolikt som det du själv tror.

    SvaraRadera
  3. Bill är fullt medveten om hur man gör när man retas. Och hon gör det på olika sätt så att jag blir knäpp ibland. Man kanske måste testa och se hur långt man kan driva sin mamma? Det ligger väl en viss maktkänsla i att man kan få mamma att tappa fattningen. Auktoriteten nr 1 som inte alltid står helt stadigt, vilken maktgrej att kunna rucka lite på balansen. Kan jag tänka mig...

    Lycka till imorgon!

    SvaraRadera
  4. Måste erkänna att jag ibland själv är på det humöret... Att jag vill reta upp nån så den exploderar. Egentligen att av få tillfällen då jag beklagar att jag inte har en sambo.

    SvaraRadera
  5. Kram till dig!
    Självklart testar Q gränser. det verkar tyvärr var en del av barns utveckling även om det kan varfa oerhört frustrerande för föräldrarna.
    Men enligt de flesta ska det gå över. vara en fas. å andra sidan kan jag ibland känna att ALLT verkar vara en fas. Faserna i sin tur verkar bara avlösa varandra. ofta är dessutom ordet Fas detsamma som något "negativt" Dvs trots, ilksa gränstestning, mammighet etc etc etc... hm....
    Det är inte alltid lätt.
    Ang jobbet förstår jag dig också. Jag arbetar med saker jag tycker är intressant OCH utvecklande. MEN känner ofta numer att jag itne har tillräckligt med vare sig tid eller energi. Att jobbet inte engagerar på samma vis längre. Skitjobbigt.
    Men kasnke är detta också abra en fas....?!? ;-)
    Kram och hoppas du kan hitta energi till ditt energirika underbarn!! :-)

    SvaraRadera
  6. Min 16-åring försöker ofta provocera mig till samma sorts explosioner. Ibland lyckas han, ibland lyckas han inte.

    SvaraRadera
  7. Jag känner så väl igen mig i både Q:s (läs L:s i mitt fall) uppträdande och det bristande engagemanget för jobbet.

    L agerar mycket medvetet i vissa situationer för att jag (det är inte lika utstuderat med pappa) ska bli arg och då har det ingen betydelse hur mycket jag lirkar, det slutar ändå i samma utbrott för att sedan avslutas med tröstande kramar. Jag har precis som du funderat på om det är de tröstande kramarna som är målet men jag tror inte det utan mer som någon tidigare sa, ett uppdämt behov att vara arg. L är i princip alltid glad och positiv på förskolan (där hon ännu inte är lika trygg som hemma) och någon gång måste man ju få utlopp för sina "arga känslor" och det blir ju så klart där tryggheten finns!

    När det gäller jobbet så kan det väl vara så att en hägrande föräldraledighet påverkar ditt engagemang (så känner jag... tyvärr är den nog ca ett år bort) men även det faktum att Q utvecklas hela tiden och man inser hur kort tid man har med barnen.

    SvaraRadera
  8. Ha! Dagen ämne - känner så väl igen det där med konflikter å tankarna om barnet vill ha, eller behöver dem. Och i vår familj är det mamman som testas - igen å igen.
    Förbjudna saker - som slå i ansiktet - gör 3åringen med glittrande ögon, som en lek? Kanske måste man se mamma arg (på samma sätt)hundra gånger för att förstå att det är så hon fungerar. Att hon ändå är tryggheten. (Och kanske som adoptivmamma att vi tänker mer, hundra varv extra).
    Som förälder vill man vidare, skulle gärna hoppa över kontroverserna helt och barnet är mer här och nu, vill och kan inte ha kvällens händelsekedja i huvudet. Har en väninna som är mycket spontant explosiv - alla hennes känslor är här och nu, kan och är obekväm hundra gånger om dagen varsomhelst upplever jag det som. Hennes barn är sådana utom ett, och kanske mitt barn skulle tyckt att det vore lättare med en sån mammapersonlighet. Jag var ett snällt inkännande barn och tycker att mitt barns ilska (när jag är utsövd vill säga) är sund, den är ovan i familjen bara.

    Idag trilskades han med kläderna och det tog låååång tid att vända det hela - det är som om det inte alltid är en klar linje från kläder till kul aktivitet, han hade kanske en dold agenda han inte kunde formulera eller visa. Väl ute superkul. Åhhhh. Det som fungerar denna gång går inte alls nästa.
    För barnet är det jaha oj, där gick hennes gräns och sen jaha, nu leker jag med tågen...en annan bär det flera timmmar inombords, analyserar mm, tycker inte om många konflikter, ser det som en konflikt inte som ja, vad det nu är. Barnet ser det inte alltid som en konflikt, oroar sig inte för nästa, funderar inte ut strategier, vill inte lugna sitt inre med en bit (förbjuden)choklad.

    Man kanske ska avdramatisera det hela, börja gilla utbrotten.

    Du Helga har ju ett verbalt begåvat barn (det är inte mitt), säger han något om varför han gör det han inte får?

    Ang genomgången och Tuffe Viktor i morgon så är det kanske bra för uppdragsgivaren/företaget att ni är olika. /Stella

    SvaraRadera
  9. Tack alla! Tröttnar ni aldrig på mitt tjatande? Jag är innerligt glad att ni inte gör det.

    Stella, Q är verbal men han kan inte uttrycka varför han gör det han inte får. Ibland har det kommit ett "för jag villde (sic!) det". Men inte mer. Kanske ska jag fråga honom igen, när vi har lugnat oss. Men då är ju konflikten helt glömd av honom, som du så mycket riktigt påpekar.

    Jag tror att ni alla är något på spåren. Det är en fas, det är tryggheten han utmanar, osv. Jag är inte orolig, det är bara så satans jobbigt ibland. Typ nu. Mina reserver har krympt. Och herregud, hur ska det gå när vi har två?

    Annannan, du filantrop! Vackert så. Men jag säger som damen som var guvernör i Texas om George Bush d.ä. - he was born with a silver foot in his mouth!

    SvaraRadera
  10. Jag kan tala om hur det går när man har två:
    Man har hälften så mycket kraft, tid och möjlighet att bli arg. Och då blir det så. Man blir liksom inte överarg och tuppar av. Man stänger av ilskan och struntar i den jobbiga lilla skitungen. Och man klarar med bravur det som inte gick innan, att säga Ja, då går jag och X ut utan dig. Och faktiskt GÖRA det. Utan dåligt samvete. Och väl utomhus känna lättnad för att man får vila öronen från den stora ett tag.

    /Pragmatiska Maja

    SvaraRadera
  11. Japp, det handlar nog ofta om att få trycka på argknappen, den måste vara så lockande. /Stella

    SvaraRadera