2010-01-15

Pärrfåmans rivjoo

Puh. Igår gick den av stapeln. Samtalet var bra men efterdyningarna gick inte av för hackor.

Min chef förvånade mig med att säga att han tyckt sig se en uppåtgående trend under hösten. Han säger också att jag alltid är glad och positivt inställd till förändringar. Jag blir förstås glad över berömmet men har lite svårt att hålla mig allvarlig, för själv känner jag mig som sagt som en idisslande kossa som helst vill stå och glo.

Sedan kom en del kritik som jag kanske inte precis tycker är befogad men jag förstår vad han menar. Styr mer, var tydligare, ryt till. Lägg dig i, gräv i detaljer. (Klarspråk: var mer som jag.) Han gjorde - helt korrekt - observationen att jag visar mer pondus och tuffhet i de fackliga sammanhangen, mer sånt i projekten.

Det där tycker jag är så svårt. Så jävla svårt. Att vara stenhård i en förhandling är mycket lättare. Hur ska man ge folk order, pressa ur dem resultat utan att vara en ragata? Hur styra och leda när det till och med är problem att få dem att sitta ner en jävla timme i veckan på projektmöte? När man väl vallat in alla fåren i mötesrummet, det brukar ta en kvart ungefär så är det alltid någon som har myror i brallorna och vill bli ivägsläppt för att han har något skitviktigt att göra.

(På mitt jobb är mötesdisciplinen under all kritik. Ingen kommer någonsin i tid, alla svarar i mobilen under mötet. Min chef medgav att alla konsulter klagar på samma sak.)

Styrkor och svagheter. Jag blir glad för berömmet, jag tycker kritiken är okej. Framför allt är den framförd på ett konstruktivt sätt. Trenden är positiv, jag har potential, det gläder mig förstås att höra.

Och så kommer betyget på en femgradig skala. Antagligen är jag trött, för det går inte in riktigt. Förrän efteråt. Betyget är två.

Med visst besvär letar jag på betygskriterierna. Betyg två betyder "below expectations, does not fulfill the requirements of the job".

Genom facket har jag tillgång till alla medlemmars betyg (eller okej då, performance rating. Föredrar ni den termen? Jaså inte?) från förra året. Kunskap jag inte kan hänvisa till men som förstås påverkar mig.

Förra året fick två personer betyg två. Den ene hade grava samarbetsproblem med sin chef och gjorde en deal med företaget, sa upp sig mot att han fick åtta månadslöner. Den andre köper prostituerade på tjänsteresor och kan inte placeras bredvid kvinnliga kollegor på personalfester eftersom han antingen förolämpar dem eller försöker kladda på dem. Hans beteende har varit ett ärende för HR mer än en gång.

What the fucking fuck. Och trenden är positiv? Hur jävla kass var jag då inte i somras? Eller i våras? Då min förre chef gav mig en trea? En trea som betyder att man utför jobbet väl utan att överprestera, vilket stämmer med min egen uppfattning.

Jag ber helt kort min chef om ett förtydligande. Han lovar att jag ska få en skriftlig sammanställning av vårt samtal och hans bedömning.

Jag gråter en stund på toaletten, storgråter i bilen hem. Jag gråter på kvällen när jag berättar för O, för mamma i telefon. Gråter och gråter och förstår att det inte är riktigt befogat. Varför reagerar jag så starkt? Är jag stressad och utarbetad, eller vad är det för fel?

Idag fick jag mejl av min chef. Han har tagit min förfrågan på allvar och skickat ordentliga underlag. När jag läser dem inser jag att jag måste ha missuppfattat honom under samtalet. Nog fan verkar han tycka att jag inte håller måttet, att jag inte uppfyller de krav som ställs på en projektledare. Kritiken ser mycket allvarligare ut i skrift.

Vad fan ska jag göra? Om x antal veckor går jag på föräldraledighet. I några veckor till har jag fullt upp med att städa undan mina nuvarande projekt. Resterande tid kommer jag att få rycka in och jobba med förbättringsåtgärder, offerter, allmänt (tråkigt) småpyssel. Hur ska jag stå ut nu när den sista gnistan av motivation stampats ut? Och hur ser min framtid ut? Ska jag om ett drygt år, ringrostig efter en lång ledighet, återgå till ett jobb jag inte anses klara av? Eller ska jag söka nytt? Man vet vad man har men inte vad man får.

Jag gråter ännu mer, i bilen på väg till dagmamman, i hemlighet i sovrummet medan Q ritar vid (och på) matbordet. Jag gråter som det värsta blötdjur.

Men så händer det något. Fråga mig inte vad. Men plötsligt är jag inte en blöt fläck längre. Ånä, jag är minsann tuffare än somliga tror. Den förlamande självömkan släpper och jag kan tänka konstruktivt igen.

Jag skriver ett långt mejl till min chef och anstränger mig för att vara saklig, lugn och konstruktiv. Jag förklarar att jag först vid läsningen av det skriftliga underlaget förstått att han inte tycker att jag lever upp till jobbets krav. Jag beskriver kort min arbetsbörda under hösten och hur jag valde att prioritera. Jag påpekar det orimliga i att olika chefer gör så olika bedömningar. Jag skriver att jag anser hans bedömning vara för hård och orättvis i vissa avseenden. Men jag vill inte fastna i tjafs och ältande, jag vill gå vidare och förändra den situation som är nu, innan min föräldraledighet börjar. Jag vet att jag fyller rollen som projektledare. Vad vill han konkret se för att övertygas om min kompetens?

Det där kan han få begrunda under helgen. Eller så gör han det inte. Förmodligen är detta en strid som inte kan vinnas men nu har jag åtminstone gjort ett försök.

Fortsättning följer. Hoppas jag.

7 kommentarer:

  1. You go girl!!!
    BRA att du gjorde något så konstruktivt!!!!!!!
    Att bryta ihop kan vara bra. Få ur sig skiten. Trötthet, besvikelse eller vad det är. MEN det är skitbra att du sedan tar tag i det hela och på så vis lämpar över bollen till chefen. Om inte annat brukar åtminstone jag känna mig bättre efter något sådant.
    Kanske bör ni kunna ha fler samtal och möten under tiden fram til föräldraledigheten? För att "touch base" som man brukar säga här. Det är svårt att nå upp till krav man inte ens vet finns...
    Lycka till nu!
    Kramar!

    SvaraRadera
  2. Strongt gjort, Helga. Att lyckas vända ett tufft samtal till något som ska vara utgångspunkt för förbättringar, det krävs styrka och mod för det - och det har du. Kudos!

    (Dessutom tycker jag att man FÅR tycka synd om sig när det är synd om en. Sedan samlar man sig, som du, och går vidare.)

    SvaraRadera
  3. Gråta är bra! Först ut med det, sedan ta tag i situationen. Du har gjort helt rätt. Kämpa på!

    SvaraRadera
  4. Nu ska jag svara helt snabbt. Sen ska jag läsa och tänka mera. Men min spontana reaktion är den att i den kultur du befinner dig skulle jag tolka det som mycket möjligt att din chef vill att du ska bli jävlaranammaförbannad och rycka upp dig. Och om det är vad han vill - och han inte är alldeles orimlig - så kan det mycket väl komma något konstruktivt och bra ur ditt mejl.

    SvaraRadera
  5. Du gör helt rätt.

    Jag tycker att det känns lite märkligt att kritiken inte framförts tidigare om han varit SÅ missnöjd med ditt arbete. Visst det är på utvecklingssamtal man ska ha den här typen av diskussioner men om en tvåa är synonymt med det du beskriver har han inte skött sitt jobb om han inte redan tidigare försökt göra något åt situationen.

    Jag har svårt att tro att du presterat så dåligt att det är i klass med att kladda på andra anställda. Vi har ju aldrig träffats men den person jag tror mig lärt känna genom bloggen gör sitt bästa och det ska räcka långt även om man kanske behöver lite stöd ibland.

    SvaraRadera
  6. Och nu har jag läst och funderat. Eftersom vi inte kan göra det intressantaste draget, vilket vore att byta plats på Inbilska I och Tuffe Viktor så att du fick ta en dust med den första och jag med den andra, så kommer här mina tankar på din situation.

    Jag tror fortfarande på min spontana reaktion som en mycket sannolik beskrivning av vad din chef tänker. Det stämmer med hur du har beskrivit kulturen på din arbetsplats, och med vad jag själv upplevt med åtminstone en manlig ingenjör i universitetsvärlden (han menade uppriktigt att om han gav studenterna brutala kommentarer så blev de förbannade och ansträngde sig mer).

    Chefen och du förväntar sig ett ordentligt samtal nästa vecka om hur ni ska kunna åstadkomma en förändring. Chefen förväntar sig en förändring från din sida. I viss utsträckning menar du sannolikt att du har haft mera rätt i ditt agerande än han kanske tyckt. Du har tagit upp en del saker i ditt mejl redan, som ger perspektiv på varför du agerat som du gjort under hösten.

    Men det handlar kanske inte bara om att du ska förändra dig, det handlar sannolikt också om att förändra omständigheterna du arbetar under. Chefen har konkret pekat på att han förväntar sig att du pekar med en större del av handen, om uttrycket tillåts. Du beskriver en del i er kultur som motverkar det, den respektlösa attityden från nästan alla mötesdeltagare. Det är chefen medveten om; han har mött den kritiken utifrån. Det tycks mig vara en fråga att ta upp, hur ni tillsammans kan förändra den aspekten, vilket befogande du har att reda ut där.

    Väldigt bra Vetandets Värld om det goda samtalet rekommenderas för övrigt för en helt annan vinkel på det här med möten: http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=4313&artikel=3362325. Vad en ingenjörstyp tänker om det kan man läsa i den första kommentaren...

    Och så känner jag igen det där att gråta och gråta och gråta tills plötsligt, plong (plask, kanske) man slår i botten och upptäcker att det där är fast och bra mark att stå på. Det är ingen dålig utgångspunkt när man känner styrka inombords.

    God fortsättning!

    SvaraRadera
  7. Efter att ha läst Annanns kommentar känner även jag att Ja. Det är förmodligen så det ligger till. Reta upp Helga lite extra, gör henne lite mer taggad, få fram lite mera agressivitet.

    Men fy fan vad jobbigt att höra.

    Stor kram

    SvaraRadera