2010-07-31

Vad jag gör

Vad gör du med barnen som du tycker är så hemskt, frågade en läsare.

Min mörkaste, värsta hemlighet, som jag nu har börjat formulera, bearbeta och förhoppningsvis åtgärda.

Det har hänt att jag har gjort illa mina barn när jag blivit arg på dem.

Min äldste son har jag daskat i rumpan, smiskat på kinden, nypt i örat. Smärtan har inte varit stor men jag har sett på hans blick att jag kränkt honom.

Min yngste son har jag tagit hårt i och rutit åt. Han är bara en bebis, det enda han gör är att skrika. (Fast ganska mycket.)

Sånt får man enligt lag inte göra. Vilket psykologen jag talat med konstaterade. Hon sa också att hon är skyldig att rapportera till socialtjänsten när barn far illa. Men det såg hon ingen anledning att göra i vårt fall. Om man inser att man gör fel, arbetar på att bli bättre och söker hjälp, är det tydligen förmildrande.

Jag hoppas så att hon har rätt.

Jag begriper inte själv att jag inte kan behärska mig bättre. Jag älskar mina barn. Jag längtade så oerhört efter dem. Jag vill så gärna vara en bra mamma. (Oftast är jag nog också en bra mamma).

Det är inte aga det handlar om. Jag gör det i affekt, inte utstuderat för att bestraffa eller fostra. Jag gör det när jag är förtvivlad, stressad, rasande. Efteråt ångrar jag mig alltid, ofta inom ett par sekunder.

Jag undrar om mamma slog mig när jag var liten? Jag vet att det hände, det minns jag till och med. Men hände det ofta? Jag vet att hon hade ett häftigt humör, hon kunde bli alldeles vansinnig av ilska. Morfar var likadan. Genetiskt eller nedärvt?

När det var som värst började Y gråta så fort jag höjde rösten. Eller som min man uttrycker det med ett stänk av förakt, så fort jag börjar härja. Jag undrar ångestfyllt om jag skadar Y:s tillit genom att sätta honom i spjälsängen och låta honom skrika medan jag lugnar ner mig. Jag kan inte hjälpa mig med det där, svarar O, för jag fattar inte vad det är du håller på med.

Å samvetskval. Nej vem fattar det. Allra minst lille Y.

Efter en stunds gråt och självömkan inser jag att O i själva verket menade så här: jag vill inte befatta mig med den sidan av dig. Av mig får du ingen hjälp, sök den någonannanstans.

Och det gör mig faktiskt arg och besviken.

Fast nu har jag ju sökt hjälp, och O är med mig vid de samtalen. Två gånger hittills, vi fick själva välja om vi ville boka ett tredje. Psykologen tycktes anse att vi klarar oss själva nu.

Vid första samtalet identifierade vi sömnbrist som en avgörande faktor. Jag måste få sova mer.

Vid andra samtalet tog jag upp det som provocerar mig mest med Q, att han inte lyssnar. Att jag efter fem-sex tillsägelser måste bli rosenrasande förbannad för att det ska gå in. Att det inte bara är mot mig och oss, också mormor och dagmamma har reagerat. Att jag inte är orolig för att det är något fel på honom, tvärtom. Han är intelligent och viljestark och genomskådande och självständig. Han visar prov på egenskaper som kommer att vara honom till nytta i livet. Psykologen smålog igenkännande och sa att det kan vara tufft att vara förälder till ett sådant barn. Vi fick rådet att leka med honom minst en kvart varje dag. Ett spår vi redan varit inne på, att ge honom ostörd tid med någon av oss, utan lillebror.

Men den viktigaste frågan är kvar, den som fick mig att söka hjälp. Sova må vara bra, men ibland går det ju inte. Q provocerar mindre när han fått sin egentid med någon av oss, men beteendet har långt ifrån försvunnit. Mamma kan inte bosätta sig här för att hjälpa mig med barnen.

Hur ska jag bli bättre på att kontrollera min ilska så att den inte går ut över barnen på ett kränkande sätt? Undvika att hamna i situationen, ja. Sova bättre, ja. Men när den ändå har uppstått?

Om det vill jag prata vid det tredje samtalet om några veckor. Det som experten inte tyckte att vi behövde men som jag tycker är livsviktigt.

12 kommentarer:

  1. Vad modig du är som vågar berätta om sånt som många nog lider av i tysthet. Att lämna Y i spjälsängen medan du lugnar ned dig är väl helt rätt och inget att få dåligt samvete över.

    SvaraRadera
  2. Modigt vill jag också säga - kanske också bra att våga lufta och få stöd av omgivningen... Det där kan jag också tänka att jag är orolig för... Att känna frustration och bli för arg... Känner du att de här samtalen ger dig hjälp?

    SvaraRadera
  3. Modigt är det absolut och jag hoppas att ingen ingen som gått över den gränsen inte inser att hjälp behövs och att ingen förklarar bort det. Säkert finns massor av bakomliggande orsaker men självklart är det fullständigt oacceptabelt. Du är bra som tar det på allvar och du är bra som förstår att det inte är den fysiska smärtan det handlar om (även om det såklart skulle vara värre om du skadade barnen fysiskt) utan kränkningen. Jag blev daskad på rumpan vid två tillfällen i min barndom av min far och det är något som kränkte mig enormt och faktiskt skadade min tillit till honom bestående.

    SvaraRadera
  4. Du är modig och gör något mycket viktigt. Men det är sorgligt att det måste till en ytterst intelligent och vältalig person som du för att vi andra ska få veta att det finns fler än vi själva som tappar greppet om vår frustration ibland.

    I mitt arbete kommer jag ofta i kontakt med föräldrar som känner vanmakt under större delen av sin vakna tid. MEN det är föräldrar som inte har någon som helst möjlighet att ta dessa känslor till sig som sina egna, som de har ansvar för. det är föräldrar med begränsade resurser på alla nivåer, som dessutom vuxit upp i miljöer som starkt fostrat dem att undvika skuldbeläggande och ansvarstagande när det gäller så allvarliga saker som att göra illa andra i affekt.

    Jag är övertygad om att barnmisshandel i alla svårighetsgrader är djupt rotat i vår kultur men vi står maktlösa iom att samhället inte har någon som helst beredskap att ta hand om det. Vi som är föräldrar i Sverige idag lever under stark press från många håll (konsumtionshets, relationsproblem, lyckokraven, prestationsångest i största allmänhet...och så den outtalbara klasskampen som lever och frodas i högsta grad men den talar vi ju inte om...) och klarar inte trycket. BARNEN får ta vår förtvivlan när den pyser över!

    Och vad blir det för personer av den uppväxten...? Vilken beredskap har vi för att ta hand om alla som vuxit upp med alla oss förtvivlade föräldrar? Vilken hjälp skulle kunna uppbådas?

    Hoppet står till såna som du, välutbildade och välartikulerade vuxna människor med egen erfarenhet av denna frustration. Formulera praktiska och konkreta insatser för alla dessa föräldrar! Föreslå, motionera, missionera!

    Jag är som du, har konstaterade sömnproblem och har förtvivlat sökt hjälp hos socialtjänsten för att få avlastning, hemma-hosare, kontaktfamilj, stöd och terapi, vad som helst för fan.....men jag anses för välfungerande. Får ingen hjälp.

    Hjälp!

    SvaraRadera
  5. Åh vad jag känner igen det där med att ha ett "sådant barn" som Q. Hur fantastiskt det är och hur galen man kan bli.

    Hos oss är jag också nära gränsen ibland. Farligt nära att kränka. Just för att min pojke är så (till synes) okränkbar - just som Q verkar vara.

    Han är en pojke som säger "Jag bryr mig inte om vad du säger" när jag redan är på gränsen till hur arg en förälder får bli på sitt barn. Som aldrig visar att han förstått allvaret i en situation eller tillsägelse. En person som inte reagerar på rädsla genom att bli ledsen utan genom att konfrontera, trotsa och slåss.

    Men visst förstår han. I efterhand har han ju hört vad jag har sagt. I efterhand har han uppfattat både mig och situationen som oerhört skrämmande. "Hur kändes det när jag blev så arg" säger jag, "Som att jag dog och inte kunde prata mer" säger han. Och jag dör lite.

    Jag var själv ett sådant barn liksom min far. Oregerliga, verbala, envisa, kärleksfulla... provocerande. Min mor passar ogärna min son eftersom hon "redan haft en sådan". Det kan göra mig vansinnig på henne, men att jag själv håller mig på rätt sida om den fina gränsen till att göra ungen illa - fysiskt eller psykiskt - tackar jag ändå henne (och min far) för. För jag blev alltid respektfullt behandlad som barn. Uppskickad på rummet ibland och ordentligt utskälld ibland men aldrig kränkt. Hade jag blivit det vet jag inte hur det skulle gått. Troligen illa.

    Du har verkligen all min sympati Helga. Vad stark du är som tar tag i det här och inte rättfärdigar dig och låter det hålla på.

    ...ett litet tips som du får ignorera om det är helt fel:
    Gör en liten deal med Q. Kom tillsammans på bra saker man kan göra om man känner att man håller på att bli för arg. Gå in och skrika på toan kanske... Be honom att påminna dig (och du honom) genom ett litet "nu tycker jag att du är aldeles för arg" ord. Om inte annat är det ett bra sätt att prata om hur det känns när man blir så där arg. Och att du också blir det och ångrar dig efteråt. Precis som han.

    SvaraRadera
  6. Helga, fina
    Du löser det här. Du är klok nog att se, förstå och agera. Inte sopa under mattan.

    Jag undrar, hur är det med blodsockersvängningar. Inte bara barnens, dina egna också. När det börjar dra iväg, kan det vara extra tufft just för att du behöver få i dig någonting just då? (så kan det vara för mig när jag blir för arg). Kan det underlätta att ha lite nödmat nära tillgänglig? När man har två barn som ställer till ett helsike så att man nästan tappar fattningen och man dessutom behöver äta kan det vara värt att smita in på toa och stoppa i sig lite nödmat. Nötter kanske, eller någonting ditåt, som kan gömmas i badrumsskåpet.

    KRAM KRAM KRAM

    SvaraRadera
  7. Jag är en av dina tysta läsare (och beundrare - du skriver bra!)som mkt sällan kommenterar. Idag känner jag dock att jag vill skriva. Min omedelbara fundering är om du lider av svår pms? Jag lider själv av en svårare variant av pms (PMDD) och under ca en vecka varje månad är jag en arg hemsk mamma och fru.
    Jag har aldrig slagit/fysiskt skadat mina barn, men jag har varit nära, riktigt nära. (Istället skriker jag, svär och beter mig illa.) Och ja, barn kan reta en till ett vansinne som jag knappt visste att jag hade!

    Enda anledningen till jag inte slagit dem är att jag själv fick stryk som liten, och det är en tagg som sitter djupt och hårt. Jag kommer aldrig förlåta min mamma för det, och har därför lovat mig själv dyrt och heligt att aldrig aldrig slå barnen. Och tack och lov så har jag den spärren. (Jag säger dock inte att det är bättre att tappa kontrollen och vråla "håll käften" åt en 3½åring, vilket jag gjorde senast i förrgår...)

    I alla fall, i mitt fall så märker jag tydlig skillnad veckan före mens och även vid ägglossning. Däremellan orkar jag med trotsutbrott och provokationer utan att flippa ur totalt. Jag har tidigare medicinerat med SSRI veckan före mens, och det har funkat super. Ska definitivt börja med det igen.
    Kanske värt att tänka på? (Alltså att det kan vara pmsrelaterat?)
    Sist och slutligen så är du modig och stark som sökt hjälp.
    Kram, en okänd medsyster med två också mkt efterlängtade gossar.

    SvaraRadera
  8. Ja, vad är det som avgör hur man reagerar?
    Jag har en sju-månaders son som knappt sover alls - utom över min eller pappas axel. Sover knappt alls, varken på natten eller dagen. Jag är hemma och min man arbetar nästan heltid. Jag har konstant sömnbrist. Vissa dygn sover jag först mellan 19 och 22 och sedan några halvtimmar under natten och ingenting dagtid, totalt kanske 4-5 timmar. När min man är ledig tar jag fortfarande natten men får även sova mellan 5 och 9 på morgonen.
    Jag har inga aggressiva, negativa känslor mot mitt barn - jag är bara trött och gör kanske inte alltid så mycket med honom som jag skulle vilja. Min man blir istället väldigt irriterad när sonen gnäller och säger då vad jag tycker elaka saker åt honom. Sånt som gör ont i mig. Så mitt problem är omvänt, men inte alls lika stort.
    Lycka till,
    Lisa

    SvaraRadera
  9. Jobbigt, jag känner med dig. Hoppas och tror att ni hittar konstruktiva vägar. För visst är det du som gör fel i de här situationerna, det är ditt ansvar, men just därför måste du ju se till att vara snäll mot dig själv! Hitta sätt att underlätta så mycket för dig, och självklart för er allihop, som det bara går. Och så parallellt, förstås, jobba med vad det här handlar om i dig.
    Lycka till på nästa samtal!

    SvaraRadera
  10. Kanske O kan vara föräldraledig första vändan, om han tycker att han har bättre tålamod när barnen krånglar? Det är ju ingen amning osv som står i vägen.

    Jag tyckte att första delen av föräldraledigheten var jobbigast eftersom rutinerna inte var klara och barnet sov så lite.

    /Pernilla

    SvaraRadera
  11. Vilket modigt inlägg. Jag känner verkligen med dig. Du är en bra mamma(om än en mamma med fel och brister, som de flesta av oss), för du vet att du gör fel och du har sökt hjälp.

    Du lever i en väldigt pressad situation just nu. Jag tror att din man måste hjälpa dig. Jag förstår känslan av frustration och vanmakt när han avvisar dig och lämnar dig att klara dig själv. Just nu klarar du inte situationen med nya barnet, trotsiga storebror, alla förväntningar och krav du har på dig själv som du känner att du inte kan uppfylla. Det är inget konstigt! Kanske kan ni gå i familjerådgivning och prata om det här? Att han måste hjälpa dig när du känner att du inte hanterar situationen.

    Kanske kan ni hitta en strategi. Om han är hemma, kan han gå in och ta över när du känner att du håller på att bli för arg. Om han inte är hemma så kan du kanske ringa honom istället för att ta ut din frustration på barnen? Han kanske får vara beredd på att störta hem från jobbet ibland. Detta kom jag och min man överens om efter att jag hade en tuff period med tvåbarnschock. Att jag kunde ringa när jag inte orkade mer, och då skulle han komma hem. Det hjälpte mycket, att veta att jag kunde kalla hem honom om det krisade. Jag vet inte om jag behövde ringa efter honom någon gång, men det var inte det som var grejen. Utan att det fanns en ventil. När alla bråkade och skrek och jag antingen ville lipa eller slå till någon (jag gjorde aldrig det dock men visst var det nära, och visst har jag skrikit och tagit hårt i dem ibland) så visste jag att min man bara var ett samtal bort, och det lugnade mig.

    Jag önskar dig lycka till. Jag tror att du kommer få rätsida på det här. Då kommer du se tillbaka på den här perioden och tänka att den var hemsk, att du inte orkade just då, men att det var en liten parantes i ditt liv tillsammans med dina barn. Att den inte var representativ för hur du har varit som mamma.

    J

    SvaraRadera
  12. Liksom många andra här ovan tycker jag att det är starkt och modigt av dig att berätta om det här - och ännu bättre är det förstås att du gör något åt saken. Att inse problemet och be om hjälp måste ju betyda att du är en bra bit på väg mot en förbättrad situation. Jag önskar er stort, stort lycka till!

    SvaraRadera