2010-10-24

Spindelmannen, nagellack och pälsboa

I fredags fick Q lila glitternagellack påmålat av sin snälla moster. Idag när vi var på Åhléns för att köpa vinterjacka åt lillebror, greps Q av häftig kärlek till en vit boa/halsduk i fuskpäls. Först övervägde han att ta den chockrosa, men valde den vita. Jag uppmuntrade, och föreslog i min dumhet att han kunde ha den i utklädningslådan.

- Nej den vill jag ha imorgon när jag ska till dagmamman, svarade Q förvånat.

Nu sover han, min älskade pojke. Imorgon kommer han att ha sin Spindelmannentröja från Korea, sin vita pälsboa och förstås sina lila naglar. Jag hoppas innerligt att han inte möts av dumma kommentarer. Lite försiktigt har jag förberett honom på att någon kanske säger att pojkar inte kan ha nagellack.

- Vad svarar du då, Q?
- Jag har ju nagellack, och jag är pojke!

Uppdatering: Samma kväll anförtrodde Q sin far (inte mig) att bästa kompisen sagt att nagellack var löjligt. Men nu några dagar senare berättar Q istället att kompisen ändrat sig. Inte löjligt längre. Se där.

5 kommentarer:

  1. Härligt!!
    En av mina bästa vänner har tre barn varav två söner. När hennes mellanson var ca 2,5 år så var han just så som Q vad gäller att gilla både "pojksaker" som bilar och andra fordon, men även "tjejsaker" som att smycka sig. Han älskade glitter och bling bling. Hade halsband och nagellack. Medan resten av kläderna kunde vara tröja med monstertruck på eller liknande. Jag tycker det är så himla häftigt! :-)
    Och jag hoppas att pojkar och män ska få samma stora svängrum som flickor och kvinnor faktiskt har lyckats skaffa sig vad gäller klädsel och dyl. i framtiden.
    Kram!!!!

    SvaraRadera
  2. Ja visst. Det är ju det enda tänkbara svaret. Heja Q!

    SvaraRadera
  3. Åh, jag blir alldeles tårögd....självklart kan han ha nagellack och pälsboa!!
    Go Q!!!!

    SvaraRadera
  4. Åh vad fin han måste ha varit. Min 4 åring tänker vara lucia på lucia och hoppas oxå inneligt att ingen säger något dumt till honom.
    /Rosie

    SvaraRadera
  5. Underbara unge! Vilken fantastiskt klok kommentar!
    Här finns en liten gosse som klär sig envist tufft och pojkigt men alltid vill ha nagellack när det bjuds.

    SvaraRadera