2011-04-12

Hälsning från Prag

En blommig fladdermus och en rutig flodhäst från Prag har fått nytt hem i en förort till Stockholm. Flodhäst heter Nilpferd på tyska, det visste inte jag. Den vänlige mannen som sålde den kan numera (förhoppningvis) ordet hippopotamus.


Överallt i Prag kan man vid den här tiden på året köpa urblåsta och vackert målade ägg. Några av dem överlevde resan hem och pryder nu vårt påskris.


För övrigt var resan alldeles alldeles underbar. Precis det jag hoppats på och mer ändå. Timmar av promenerande i en betagande vacker stad. Avkoppling på högsta nivå, att göra precis vad som föll oss in. Märkligt att en stressad 40-årig småbarnsmamma och en 71-årig docerande pensionär kan leva i sådan harmoni i fyra hela dagar.

Och så har jag sovit. Tidigt till säng och sent upp. Långa frukostar.

Trots detta var det ljuvligast av allt att väckas av Q klockan fyra morgonen efter min sena hemkomst. Mamma, är du hemma nu!


Ja, jag är hemma nu.

2 kommentarer:

  1. Jag är också hemma igen, efter en helgtur till annat europeiskt land. Hände inte medan jag var där hos äldsta dottern, men från igår har jag trätt in i en ny livsfas. Märkligt. Och häftigt.

    SvaraRadera
  2. Hmm, jag är också sugen på Prag faktiskt...och inte blev jag mindre sugen efter att ha läst ditt inlägg :-)

    Ps. Jag har inte glömt bort ditt mail, blev lite chockad bara över att jag blev avanonymiserad. Har inte kommit över det riktigt än. Återkommer.

    SvaraRadera