2011-04-05

Varför jag tror att jag kommer att trivas på mitt nya jobb

Min närmaste chef: Nej, man ska inte gå ner på deltid, även om man har småbarn. Det har jag alltid sagt till alla medarbetare när de kommit tillbaka från föräldraledigheten. Tänk på dina pensionspoäng! Särskilt kvinnor! Vi löser detta! Vi löser det. Det är inte viktigt var och när man jobbar, det viktiga är ATT man jobbar. Och hur.

(OK. Lite skeptisk är jag allt till hur detta omsätts i praktiken. Men jag är villig att ge henne en chans.)

Storchefen: Du får X i lön.
Jag: Mitt bud är X+3000.
Storchefen: Men då får jag problem med de övriga anställdas nivåer, de har lägre.
Jag: Visst, jag vet att det ofta är så, så hade vi det på mitt förra jobb. Men det är så det ser ut. Det kostar alltid att rekrytera kompetent folk externt. Så får du höja dina övriga anställda på annat sätt. Utanför den ordinarie lönepotten, t ex.
Storchefen: Men som nyanställd är du ett oprövat kort. Om du är så bra som du verkar så har jag inga problem att ge dig X+3000 efter ett halvår. Vi kan ta en ny förhandling i oktober.
Jag: Fast jag köper inte det. Visst, jag är ny och oprövad. Men det jag begär är medianlönen för en projektledare i branschen. Och jag tror inte att du tycker det är värt 3000 att få en medarbetare som inte är nöjd och glad och känner att hon har den lön hon är värd. Om jag får X+3000 nu väntar jag gärna på den ordinarie lönerevisionen i januari.
Storchefen (plirar vänligt mot mig): Kommer du då hit den 2 maj och är glad och nöjd? (Paus) Då får du det. Grattis, du har just vunnit din första förhandling.

Jag tror att mina två närmaste chefer och jag kommer att komma riktigt bra överens.

6 kommentarer:

  1. Och OM du hade nytta av att ha varit fackligt aktiv!!

    Imponerande konkret och övertygande förhandlat.

    SvaraRadera
  2. Hur blir man bra på att förhandla som du? Jag står kanske inför egen löneförhandling om ett tag och undrar dels om det är bra att förhandla till sig en extra semestervecka mot att ta bort övertid?

    /Carin (Karonesse)

    SvaraRadera
  3. Oja, den fackliga erfarenheten är guld värd! Det är dessutom alltid mycket lättare att förhandla när det är någon annan man företräder. Lättare att hålla huvudet kallt.

    Karonesse, jag är ingen expert, men jag har blivit bättre genom träning!

    Först: förhandla bort övertid mot en veckas semester är en klassiker. Många företag erbjuder det som standard, jag har haft det så de senaste tio åren. Det man förstås ska tänka på är hur mycket övertid man ger bort. Är det mycket kvälls- och helgarbete som inte går att styra undan är det inte en bra idé. Försök att räkna på det om det går. Facket kan säkert hjälpa till.

    Här är ytterligare några saker jag brukar försöka tänka på:

    -var trevlig! Visa med din attityd att du VILL komma överens. Försök så långt det är möjligt att hålla ett positivt tonfall. Inte in absurdum förstås, men brusa inte upp i onödan.

    (Jag är inte alls lika hetsig till humöret i jobbsammanhang som hemma, haha!)

    -en lyckad förhandling slutar med att båda parterna är nöjda. Kanske har man inte uppnått exakt det man ville, men man ska inte känna sig förfördelad.

    -ge aldrig bort något! Viker du dig på någon punkt ska du ha något tillbaka för det. Nog så svårt i löneförhandlingar, där arbetsgivarens taktik oftast är att försöka få det till att lönen inte är förhandlingsbar.

    -och då kommer jag in på nästa punkt. Allt (nästan) går att förhandla! Ofta kör motparten en rövare, presenterar ett färdigt förslag och hoppas att man ska vara för flat och för feg för att ta fajten. (Precis detta hände faktiskt nu senast. Jag låtsades som att jag inte förstod att VD:n inte ville förhandla.) Använd gärna termer som bud, förslag, motbud, osv för att signalera att det är en förhandling som pågår.

    -tänk igenom argumenten innan. Förbered dig. En del av arbetsgivarens argument kan man förutse (som i mitt fall, om övriga anställdas lönenivå, den var jag beredd på). Ta stöd av statistik som du får via facket. Siffror är alltid bra!

    Det var i korthet (?) vad jag kommer på nu. LYCKA TILL!

    SvaraRadera
  4. Jo, och en sak till. Tyvärr, tyvärr, tyvärr är det erkänt svårt att förhandla upp sin lön hos nuvarande arbetsgivare. All statistik visar på det. Det effektivaste sättet att höja sin lön är att byta jobb! Och att se till att man hamnar på rätt nivå då. Det såg jag oerhört tydligt när jag var med i facket, att alla de (oftast kvinnor) som låg risigt till lönemässigt, gjorde det därför att de hade startat på en för låg nivå. Det kan man nästan aldrig hämta igen.

    I ditt fall skulle jag råda dig att tänka igenom vad du åstadkommit på sista tiden, fokusera på det och presentera det som argument för höjning. Ligger du lägre än dina kollegor brukar det också funka som argument. De flesta arbetsgivare vill vara rättvisa.

    SvaraRadera
  5. Tack för de konkreta och värdefulla tipsen! Det ska jag absolut beakta.

    Vi sitter, eller har suttit, i nästan exakt samma båt. Mina två härliga (ivf-)ungar ger mig huvudbry varje dag, storasyster är en svår nöt ibland och det får lillebror ta ut. På sista tiden har jag gjort samma iakttagelse som du med lyckan i att ha ett storasyskon (jag och sambon är båda storasyskon dessutom). Och så blev jag uppsagd och fick börja söka jobb direkt efter andra mammaledigheten. Nu har jag fast på ett konsultföretag men har sökt på kundföretaget och det är där förhandlingskunskaperna kanske kan komma att bli aktuella.

    /Carin

    SvaraRadera