2011-05-20

Melatonin?

Y är fortfarande ett monster på nätterna. Han har ännu inte sovit en hel natt utan att vakna. Långt därifrån. En bra natt vaknar han en eller två gånger och låter sig lugnas ganska snabbt medelst välling. En dålig natt blir det fler uppvakningar och det tar längre tid att lugna honom. Ibland är han panikslagen och okontaktbar, vilket tyder på nattskräck. Vällingdrickandet är på väg åt helt fel håll, istället för att fasa ut det dricker han nu minst två flaskor per kväll/natt vilket förstås resulterar i minst ett blöjbyte varje natt. Precis som Q tycks Y vara känslig för att ligga med blöt blöja.

Jag borde inte klaga, för det är O som tar hand om Y på nätterna. Men även jag blir störd. Och O är trött, jag undrar hur länge han orkar. Till hösten jobbar vi bägge och då ska Y börja hos dagmamma. Hur går det då?

I februari var vi hos neonatal, och då sa jag att sömnen är ett problem men att vi anar en ljusning. Doktorn frågade en extra gång om vi såg en förbättring, och jag sade ja. Men nu undrar jag.

Det är ju så här att ha småbarn, det förstår jag. Det blir lite si och så med sömnen. Det nattvandras, både Q och jag brukar vakna någon annanstans än där vi somnade. Vi är inte så noga med att alla ska ska sova i egen säng, det viktiga är att alla sover. Någorlunda. Fast det gör vi inte nu.

Jag läser mina anteckningar från i höstas och konstaterar att visst är det bättre. Y är lugnare. Ska vi vänta ut honom och hoppas på ytterligare förbättringar? Eller prata med någon läkare igen? Och vilka alternativ finns? Man ger inte gärna sömnmedel till barn, läser jag. Nej visst. Jag googlar på melatonin och konstaterar att de flesta träffar handlar om barn med bokstavsdiagnoser. Men det har han ju inte, vad vi vet.

Tack förresten till mina engagerade läsare som hörde av sig angående Y:s eventuella allergi! Han är nu testad och provsvar kommer idag!

6 kommentarer:

  1. Du skriver att vällingdrickandet är på väg åt helt fel håll. Nu vet jag att Y och mina barn är helt olika och allt det där. Men upplever du att nattätandet drar iväg och blir någonting som stör sömnen? För så har det i omgångar blivit med mina ungar. I stället för att lugna blir mjölk (i vårt fall) en störningsfaktor. Plötsligt vaknar den lilla rackarn för att dricka mjölk. Och till sist för att kolla hur många gånger per natt man kan snika till sig en mugg...

    SvaraRadera
  2. Håller med Maja och rekommenderar att stegvis sluta med den nattliga vällingen. Har erfarenheter av melatonin, det funkade bra hos oss, men då gällde det en skolflicka (utan bokstavsdiagnos)som hade svårt att somna i tid och tidvis också vaknade mitt i natten och alltid var urtrött och fruktansvärt sur och seg på morgonen. Kan nog löna sig att pröva, melatonin är ju inte sömnmedicin i vanlig mening! Kram från Elvira

    SvaraRadera
  3. Problemet är bara HUR man slutar med nattvällingen. Hur goda föresatser vi än har är det svårt att hålla fast vid dem när panikslagen unge vrålar, sparkar och fäktar klockan tre på morgonen, inte är kontaktbar och det enda som lugnar är välling. Q var lite sådan också, men problemen var inte lika stora med honom.

    SvaraRadera
  4. Får man nyfiket fråga om provsvaren?

    SvaraRadera
  5. Klart man får! Fast vi har inte fått dem ännu, glömska pappalediga pappan har inte ringt doktorn ännu. Jag sätter mig på händerna för att inte lägga mig i!

    SvaraRadera
  6. Hehe, det där känner jag igen.

    SvaraRadera