2011-11-24

Jag vill visa hur viktig och duktig jag är, hur gör jag?

Jo, så här gör du, punkt för punkt:

1. Du har avkrävts en specifikation på dina timmar som du vill fakturera. Nä nu! Svara genast och tala om precis vad du tycker. Du har förstås rätt som vanligt, och här ska ingen komma och ifrågasätta dig. Tala klarspråk!

2. När detta mejl inte besvaras, mejla igen. Men! Viktigt! Kringgå och osynliggör! Mejla inte din motpart utan hennes kollega (en man förstås). Låtsas som att du inte minns att det var din motpart Helga som ska godkänna din faktura. I detta mejl specar du de vid det här laget berömda tolv timmarna: två timmar möte, sex timmar bilkörning, fyra timmar förberedelser.

3. Du får svar att det där måste du ta med Helga. Fan också. Ring hennes manlige kollega. Han framhärdar. Vilken mes. Ingen manlig gemenskap här inte. Låtsas som att du inte har Helgas mobilnummer. Det får du nu.

4. Ring Helga. Följ anvisningarna nedan.
a) Inled i stor stil med säkerhet och tyngd bakom orden! Deklarera självklart och briskt att du vill fakturera de timmar du har lagt ner.
b) När Helga svarar att hon inte sett någon spec ännu, börja då rabbla: två timmar möte, sex timmar bilkörning, fyra timmar ...
c) Bli sur när hon ber dig skicka dem skriftligt. Dags för taktikbyte!
d) Fråga irriterat (men glöm inte att hålla på din självsäkra stil!) om det är något problem här, eller vadå. Tänker ni inte betala, eller.
e) Avbryt Helga så ofta du kan! Hon ska inte få avsluta en enda mening. Viktigt, viktigt. Kanske missar du något av det hon säger*, men det är smällar man får ta. Hon har knappast något värdefullt att komma med. Du ska prata mest!
f) Bli riktigt förbannad när hon ifrågasätter att du med din kompetens och höga timpeng behöver förbereda dig dubbelt så lång tid som mötena tar. Fråga henne om hon alls har förstått vad du håller på med, du är minsann inte någon vanlig simpel datakonsult. Högdraget tonfall och fnysningar är lämpligt här.
g) Taktikbyte igen! Förklara nedlåtande att hon väl förstår att fortsatt samarbete inte är aktuellt efter detta. Nu borde hon allt bli lite rädd.
h) När hon har fräckheten att svara att det begrep hon efter ditt första mejl, skyll då allt på henne. Det var ju för att HON var så aggressiv som du uttryckte dig lite.. eh... rakt på sak.
i) Taktikbyte igen. Dra fram det stora artilleriet. Tala i vaga men hotfulla ordalag om hur goda kontakter du har med er gemensamma kund, och vad du skulle kunna berätta för dem.
j) När hon frågar vad du menar (trög, eller?), svara att du menar att du tänker säga att Helgas företag inte förefaller särskilt intresserade av kvalitetsarbete.
k) Dags för reträtt, hon är tydligen för dum eller arrogant för att ta reson och bli skrämd av detta. Anlägg ett drypande ironiskt tonfall när du önskar henne lycka till i fortsättningen med hennes så kallade verksamhet.
l) Lägg på luren innan hon hinner svara.

5. Mejla Helgas manlige kollega igen, denna gång med kopia till henne:

Efter ett ej speciellt trevlig samtal med Helga så skickar jag här tidspecen igen på den tid jag lagt ner - så Helga kan se den (hon ar CC:ad).

Om det är ett problem att betala för er så må så vara fallet. Lura inte över mig igen några fler gånger bara ;-) Jag har faktiskt jobb som ger intäkter… som jag hellre ägnar mig åt. Jag gillar inte att bli blåst.

Som jag sagt tidigare så har jag jobbat åt Kunden sedan XXX.... jag gör ofta den slutgiltiga bedömningen om Kunden har skött sig och om underleverantörer har skött sig för att få GO till igångkörning. Jag kan inte påstå att mitt intryck av er - eller snarare Helga - har varit speciellt professionellt (...ni andra har skött er).


Tiddelipom. Sedan kan du ta helg med gott samvete och tänka på hur mogen, professionell, kompetent och kunnig du är. Duktig skribent är du också. Med fingertoppskänsla. Nu har du minsann visat var skåpet ska stå.

* Som att jag visst kunde tänka mig att betala för hälften av de aktuella timmarna. Men det tror jag inte att han hörde. Och någon faktura har inte dykt upp. Ännu.

5 kommentarer:

  1. Heia Helga! Og riktig god helg.

    SvaraRadera
  2. Ryys. Ett sådant där telefonsamtal där man blir tvungen att hoppa och gasta lite för sig själv efter att det tagit slut.
    Bra och fast agerat, Helga!

    SvaraRadera
  3. Men vilken I-D-I-O-T! Men hur gör du efter en sån händelse? Får du stöd av arbetskamrater/chef eller får du hantera det själv? Kan han skada företaget genom att prata skit om er (dig)? Han var säkert jättesur hela helgen sen ;) Stackars hans familj (om han har nån)!
    Susanne

    SvaraRadera
  4. Ulrika i Uppsala29 november, 2011 08:12

    Hihi, vilken fjant. Och ännu argare blev han när han inte fick dig dit han ville. Muahaha!

    SvaraRadera
  5. Hej Helga!

    Jag hittade hit via Maja Gräddnos och gillar din blogg! Särskilt intressant för mig är att läsa om dina jobbrelaterade inlägg.

    Det vore intressant att höra hur du bemöter den här idiot-konsulten och hur du resonerar kring det. Hans beteende skulle få mig reducerad till en våt fläck, fastän jag samtidigt skulle veta att jag har rätt, han har fel och är en knöl. Men lik förbannat så känns sådana här attacker som en känga i veka livet.

    Hur hanterar du sådana här situationer?

    SvaraRadera