2011-12-19

En rebellisk fågel

Mamma, vad är Carmen? frågar Q plötsligt vid läggdags. Ett flicknamn, svarar jag, och så är det en opera.

Det visar sig att han minns att jag och O varit på operan Carmen för några veckor sedan när moster och morbror var barnvakter. Jag nynnar Toreadorarian för honom, den känner han väl igen från det gräsliga programmet Små Einsteins. Vi skojar och sjunger När-ja-ha-badat-tå-årkar-ja-mej-torr-e-ja-då-torr-e-ja-då. Så sjunger jag Habaneran, med sin mossiga svenska text:

Ja kärlek har zigenarblod
av ingen lag den låter styra sig
för om du skyr mig ska jag älska dig
men älskar jag så akta dig

Den sjunger Carmen och så blir alla killar som ser henne kära i henne, förklarar jag. Blir de, säger Q förvånat, varför då?

- Tja, varför blir man kär i någon? Kanske för att de tycker att hon är vacker och fin och verkar rolig och trevlig att vara med?
- Och för att hon sjunger bra. Och för att hon är söt.
- Ja, så kan det vara. Hur känns det att vara kär tror du?
- Pirrigt i magen tror jag, fast jag vet inte, jag har aldrig varit kär.
- Det är kanske inte så ovanligt när man är fem år. Det blir du säkert någon gång.

Vi pratar om annat en stund och så tystnar Q. Jag har nästan somnat själv när han säger:

- När Carmen sjunger den där sången, blir alla killar som ser henne kära i henne. De blir nog.. pussnödiga!

Kärlek och kultur, allt går att begripa då man är fem år. Kanske rentav bättre då.

6 kommentarer:

  1. Vad fin han är. den lilla pojken!

    Det slår mig vilken oerhörd skillnad det är på bagaget man får med sig hemifrån i olika familjer. En mamma som inte bara lyssnar och svarar utan dessutom sjunger ett stycke ur Carmen.

    Sug på det nästa gång du tycker du inte räcker till!!

    SvaraRadera
  2. Så sant det Annannan säger.

    SvaraRadera
  3. Haha, tack! Bara lite skitnödig och pretentiös också. Antagligen kommer mina barn att hata allt vad opera och böcker heter. Åtminstone under en period.

    SvaraRadera
  4. Kanske det, men det är ändå något de bär med sig. Jag som är som du ser hur mycket mina pojkar kan nu på gymnasiet jämför med många av sina jämnåriga, och de själva märker skillnaden också.

    SvaraRadera
  5. Vad härligt, Ullah! Jag förvånas nästan dagligen över hur mycket Q kan, vet, insuper och förstår. Igår vid middagen förklarade han att boxare ofta får hjärnskador eftersom de har fått så många slag mot huvudet. Antar att det är TV som har gett honom denna kunskap, eller möjligen en diskussion hos dagmamman.

    SvaraRadera
  6. Min styvsons fröken frågade ifall han läste mycket eftersom han hade så stort ordförråd och uttryckte sig så väl. Jag svarade ärligt att han läste alrig en rad frivillig - däremot tittade han gärna på tv.. ;-)

    SvaraRadera