2012-05-09

Den där jävla karriären

Ingen kan säga annat än att livet är... intressant. Och lärorikt.
I december fick jag ett jobberbjudande som verkade bra på alla sätt och vis förutom att jag skulle få gå ner tvåtusen i lön.

Nu har jag fått erbjudande från ett annat (stort, känt) företag, ett jobb och en chef som på alla sätt verkar bra. Fast med en lön som är sjutusen lägre än den jag har idag. På ett jobb där jag inte trivs och inte ser någon framtid.

Nu skulle man kunna tro att jag är gruvligt överbetald, men enligt fackets lönestatistik ligger jag snarare några tusenlappar under medianlönen för en projektledare i stockholmsregionen med min erfarenhet.

Suck. Varför kan livet inte vara enkelt.

(Svar: för då vore det långt mindre intressant. Och lärorikt.)

6 kommentarer:

  1. Går det att förhandla upp lönen några tusenlappar? Och få andra förmåner utöver det som skulle kompensera? Tex extra pensionsförsäkring, städhjälp eller liknande?
    Det är ju hemskt att vara på jobb där man inte trivs. Så energikrävande!
    Lycka till!
    Linda

    SvaraRadera
  2. I första hand är det här ju ett jäkla dilemma.

    I andra hand träder nyttoetikern i mig fram och tänker att det här är minsann ett verkligt dilemma i vilket den inblandade måste sätta ett pris på sin vantrivsel.

    Slå på mig, det är bara andra gången jag gör dig till en imaginär fallstudie...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När var första? Jag står så gärna till vetenskapens tjänst.

      Radera
  3. Sjutusen mindre! Det var en hel del...
    Men om det är ett stort, känt företag borde det väl gå att peta upp lönen lite, tycker man. Hejja!

    /Pernilla (en av dina läsare)

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde det. Dvs valde att gå upp i arbetstid och ner i lön med motsvarande summa som du nämner. Jag förhandlade och förhandlade men det gick inte. Till sist var jag tvungen att sätta mig ner och fundera, plus och minus. Drömjobbet eller pengarna? Stanna kvar och vara arg hela tiden och stånga pannan blodig? Inte kunna påverka och förändra? Kommer jag utvecklas om jag stannar kvar? Det tar mycket energi att vara arg. Men jag tror att när man valt får man släppa. Dvs det går inte att sura nu för att jag har dåligt betalt. Och ännu mer, är det ett steg för att bli bättre betald senare? Just nu är jag grymt nöjd med mitt beslut. Men det var inte helt enkelt.

    SvaraRadera
  5. Gud vad nyfiken jag blir RosaMilton på vad det var för jobb du valde mellan! Mejla mig gärna om det känns okej.

    Grejen är att detta är inte drömjobbet. Det är ett helt ok jobb på ett bra företag. Fast det trodde jag för ett år sedan om det jag har nu. Fast detta är möjligen säkrare eftersom det är ett större företag som går bra.

    Jag gjorde lite efterforskningar igår. Mina slutsatser är att jag är överkvalificerad för det här jobbet, lönebudet tyder på det och bekräftas av vad jag har fått reda på om löneläget på företaget i övrigt. När jag fick erbjudandet igår fick jag också veta att de har en annan, mindre erfaren kandidat med lägre lönekrav men att de hellre vill ha mig. Men då kanske detta är drömjobbet för den personen.

    Men! Jag har som sagt en plan B.....

    SvaraRadera