2012-05-10

Räknar för fullt

Jag promenerar hem efter lunchträningen och känner dofterna från blommande slån och körsbär. Jag är rusig av vårens yra, där jag går i min fattigdom.

Nej, fattig är jag då inte. Rik som ett troll på det som verkligen spelar roll. (Ja, jag kan tydligen också dikta men når kanske ännu inte upp till Dan Andersson-höjder.)

Det kan väl hända att jobbet är skit. Men det tillåter mig åtminstone att jobba hemifrån då och då, att gå och träna på lunchen och se slånen blomma.

Och det kan väl hända att sommarstugsinnehavet känns betungande och att jag trots ansträngningar inte vet hur jag ska få ordning på den eländiga tomten därute, allt bara vissnar och dör och jag blir alltmer oinspirerad. Men i rabatterna vid radhuset blommar minsann både löjtnantshjärta och narcisser, för att inte tala om kungsängsliljorna jag satte häromåret. De sprider sig så att det är en glädje åt det.

Och mer då, Sommaröns fortsatta framtid är ännu oviss. Mycket tjafs återstår säkert innan vi vet hur det blir. Men vad som än händer har jag i alla fall hämtat med gullvivor därifrån, och de trivs tydligen i radhusmiljö, för i år har det dykt upp massor med småplantor.

Och nog blev jag häpen över lönebudet jag fick igår. Men kanske var det också för det bästa. Det var i alla fall en tydlig fingervisning om att vi inte har samma syn på den kompetens som tjänsten kräver. Plan B är aktiverad, den som lever får se. Det här kommer att lösa sig.

Vi lever trots allt i den bästa av världar. Och jag ska odla min trädgård.


2 kommentarer:

  1. Jag tror du har rätt i din magkänsla att jobbet inte kräver din kompetens. Det här är anledningen till att jag tycker att arbetsgivaren ska ge ett löneintervall redan i annonserna, så slipper man slösa tid på meningslösa intervjuer.

    /johanna

    SvaraRadera
  2. Ja, i alla fall om man har en såpass stelbent inställning som det här företaget uppenbarligen har. I vissa fall kanske man kan tänka sig att man sätter både lön och arbetsuppgifter lite efter den som söker, alltså att man inte riktigt vet vad man letar efter.

    Hur som helst är detta ett rejält underbetyg till detta företags HR. Blir mer och mer frågande till vad vissa personalavdelningar egentligen sysslar med.

    SvaraRadera