2012-06-15

Mu!

Mamma, hur gör man mjölk egentligen, frågar Q. Efter en stunds trasslande hit och dit förstår jag att han menar hur mjölken uppstår i kossans juver. Det kan jag inte riktigt svara på, men jag förklarar att en ko måste ha fått en kalv för att kunna mjölka, och att mjölken egentligen är avsedd för kalven. Det har han inte tänkt på innan. Och så upplyser jag, kanske något beskäftigt, om att en ko som inte har fått någon kalv och därför inte har mjölk, kallas för kviga.

- Som du då, mamma. För du har ju inte fött oss!

4 kommentarer:

  1. Haha, härlig kommentar!/ Stella

    SvaraRadera
  2. Ha ha, hej mamma mu! Jag hade faktiskt inte en aning om att en kviga och en ko inte har samma betydelse :) Då är jag ändå uppväxt på landet... Tack för dagens lärdom!
    Susanne

    SvaraRadera
  3. Så klokt sagt av Q.
    Mu på dig själv!
    /A-K (med L & M, födda i Sydkorea)

    SvaraRadera