2012-12-12

Konspirationsmyt

Det blev utelunch idag. En sallad, en tomtelatte och ett antal inköpta pojkkalsonger senare kändes det bättre.

Jo, jag behövde köpa små kalsonger. För under förra veckans hemmavaro bestämde sig unge herr Y för att sluta använda blöja. Bara sådär. Utan lock, pock eller klistermärken.

När han för ett år sedan upptäckte pottan gratulerade jag oss till att ha en försigkommen unge. Han är torr innan han fyller tre, tänkte jag. Icke. Vintern, våren och sommaren gick. Visst gicks det på både toa och potta ibland, visst ropade Y att han var kissnödig men då alltid efter att the deed was done.

Med Q körde vi faktiskt lite träning, strax innan han fyllde tre. Han fick ha kalsonger hemma men inte hos dagmamman. Efter tre veckor var han redo att gå utan blöja hela dagarna.

Men yttre omständigheter spelar förstås in. När Q var liten bodde vi i lägenhet med öppen planlösning. Jag hade honom alltid under uppsikt och lärde mig snabbt att tolka hans kroppspråk och påminna om att gå och kissa. Han var - förstås! - aldrig ute på egen hand.

Y däremot springer fritt in och ut hos grannarna. Mindre nu på vintern än på sommaren, men ändå. Och så bor vi i ett hus med tre plan, även hemma är han ofta utom synhåll för mig.

Båda erfarenheterna med mina söner stärker mig i en övertygelse. Det man hör ibland om att vi skulle vara utsatta för en konspiration iscensatt av blöjindustrin, att dagens högabsorberande blöjor gör att barn blir torra långt senare nu för tiden, att barn hellre kissar i blöja för att det är bekvämt, att nutidens föräldrar är lata som inte pottränar barnen, att i Kina kan minsann ettåringar kissa på kommando, blablabla... Jag tror att det där är skitsnack helt enkelt.

Jag känner barn som blivit torra strax efter att ha fyllt två, men också de som har varit närmare fyra. Flickor är generellt sett tidigare än pojkar. Men mer än något annat tror jag att barn är olika, och när en unge är redo att sluta med blöjan, så gör han eller hon det. Utan träning eller incitament. Visst kan sådant ge en knuff åt rätt håll, men inte mer.

Det som är annorlunda idag än förr, är snarare att fixeringen och tabut kring potta och toalett har minskat. Jag tror faktiskt att de föräldrar som försöker forcera blöjavslutet gör sina barn en otjänst, genom att skapa förutsättningar för upprepade misslyckanden.

Tänkte och talade oraklet.

7 kommentarer:

  1. Men att han tog det steget när han var sjuk och ynklig!

    SvaraRadera
  2. Eller hur! Ännu ett bevis på att det inte spelar så stor roll vad vi vuxna planerar och bestämmer, ungarna vet bäst själva när det är dags.

    SvaraRadera
  3. Jag måste säga att jag inte håller med dig! Det är min erfarenhet av blöjfrihet, tygblöjor och vanliga blöjor. Använder man tygblöjor eller träningsbyxor blir det uppenbart när man har kissat, varmt först och kallt sen. Inte trevligt. Moderna blöjor känns aldrig blöta och kalla... vilket gör att det inte finns någon uppenbar anledning att gå på toa. Men härligt att få köpa små kalsonger! Det är en av alla milstolpar :)

    SvaraRadera
  4. Jag lutar åt att hålla med Rosa Milton ovan efter mina erfarenheter med tygblöjor. Tack vare frekventare byten började vi med potta vid 6 månader och efter det blev det enstaka bajsolyckor och kisstorr var hon vid ett och ett halvt. Däremot kör vi fortfarande med blöja nattetid och då blir det engångs. Men jag håller med dig om att man inte ska stressa. Jag introducerade potta när hon kunde sitta och hon föredrog helt enkelt den.

    SvaraRadera
  5. Åh Helga vad jag håller med dig! En knuff i rätt riktning när vår son var 3 år och 8 månader var vad som behövdes. Innan dess var han INTE mogen.
    Och just i hans fall hade det blivit förödande för självkänslan.

    Sedan vill jag bara önska dig och de dina en fridfull jul samt tacka för att du bloggar. Om du bara visste hur mycket tröst jag funnit i dina ord.

    God Jul!
    Madeleine med två pärlor (Taiwan och Vietnam)

    SvaraRadera
  6. Jag har ingen åsikt i frågan! Förmodligen har ni alla rätt på ett eller annat sätt. Minns ej nr 1, men min nr 2:s väg till blöjavslut liknade väldigt mycket herr Y:s.

    SvaraRadera
  7. Det är fullt tillåtet att inte hålla med mig. Tygblöjor har jag ingen erfarenhet av. Vi övervägde att använda sådana, de är givetvis bättre för både miljö och plånbok, men avstod dels av lättja, men också för att vi tänkte att Q 8 månader och Y 11 månader, vana vid pappersblöjor, inte skulle behöva vänjas vid ännu en förändring. Kanske klingar den ursäkten ihåligt, troligen var det vår egen bekvämlighet vi satte högst.

    Men! Jag är fortfarande inte övertygad om att tygblöjor tidigarelägger blöjavslutet (eller snarare, att pappersblöjor senarelägger det). Givetvis känns de blöta och kalla, men det finns ju faktiskt ungar som ignorerar det. Och även pappersblöjor är obekväma när de är fullkissade, vilket båda mina barn var störda av, men inte gjorde det att de började gå på pottan tidigare.

    Mitt syfte var inte att argumentera för eller emot tyg eller papper, utan att hävda att barn är olika och att den tidpunkt då de är redo att sluta med blöjan troligen inte påverkas särskilt mycket av yttre faktorer.

    SvaraRadera