2013-03-13

Habemus... en nattningsstrategi

Någon påve kan jag inte presentera, men det är banne mig en gaudium magnum att konstatera att jag kanske, kanske kom på något bra ikväll.

Y gillar verkligen inte att somna eller att sova, utom möjligen på morgonen. Jag skönjer en tvillingsjäl, man hade kunnat tro att vi delade kvällspigga och morgontrötta gener. Den senaste månaden har han plågat oss (och sömnig storebror i slafen under) med diverse tjatiga ursäkter för att inte vilja eller kunna sova. Den vanligaste är Jag kan inte blunda!

Nu ikväll drog han igång rena cirkusen. Jag hade läst, pappa skulle natta. Efter tjugo minuter kom en arg O ut ur sovrummet med Y:s vrål ekande efter. Att Q somnat mitt i detta spektakel är ett smärre under.

Jag gick ner till Y vars arga vrål övergick till ledsen gråt. Mamma, jag KAN inte sova!

Då veknade mitt hjärta. Jag om någon vet hur fasansfullt tråkigt det är att ligga i sängen och inte kunna sova.

Då gör vi så här. Du behöver inte sova om du inte vill. Du får leka med dina nallar tills du känner dig trött. Men du måste stanna i sängen, och du får inte skrika så att du stör Q. Du får prata tyst för dig själv och sjunga lite om du vill. Om en stund kommer jag och tittar till dig och ser att du har det bra. Blir det bra?

Det blev bra. Vid första titten fem minuter senare satt han lugn och nöjd i sängen och lekte i nattlampans milda sken. Nästa gång jag kollade, efter nära en halvtimme, sov han djupt bakom ett mjukt nalleberg.

Vi får se om strategin är hållbar.

6 kommentarer:

  1. Ååå jag håller tummarna! Låter som en perfekt strategi ifall det är så att han kan slappna av på ett annat vis då han inte måste "koncentrera" sig på att somna. lite som de flesta andra också är. Du vet om man ligger och tänker "jag MÅSTE somna nu" så somnar man ju aldrig. men om man läser lite eller gör ngt som liksom tar bort fokus på själva insomnandet så går det ofta bättre.
    :-)

    SvaraRadera
  2. Precis! Det var precis så jag tänkte, och det verkar ju ha funkat. En gång i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att få somna ifrån nöjd lek. Hoppas det håller i sig!

    SvaraRadera
  4. Det där kunde ha varit mamman i De sju dagarna till en av sina flickor, det!

    SvaraRadera
  5. Funkar utmärkt för oss. "Mamma, jag kan inte sovaaaa!" "Nej, men ta en bok och titta i". Några minuter senare är de nästan alltid trötta.

    SvaraRadera
  6. Vi gjør det også på den måten. Min datter og jeg er like pigge om kvelden og like trøtte om morgenen som deg. Det er faktisk nesten komisk når jeg sitter og surfer på din dagbok til langt på natt og leser om hvor vanskelig du selv har for å komme deg i seng, hehe.

    Vi legger vår datter på 8 kl. 20:30. Men hun sovner sjeldent før en time senere. Hun ligger og leker, leser eller finner på noe annet. Men det er fredelig og stille der inne, ikke noe bråk. Så sovner hun når hun blir trøtt. Når jeg legger meg går jeg alltid innom henne og plukker alle lekene ut av senga...

    Hilsen H.

    SvaraRadera