2013-04-07

Snöig söndagsfrid

Snön faller ymnigt utanför fönstret och vi svär ikapp när vi ser det. Nu får det väl ändå vara nog. Snön som faller nu kommer knappast att lägga sig men den meterhöga drivan på gården lär aldrig försvinna om det fortsätter så här. Jag längtar efter att ta fram utemöblerna. Äta ute, vad jag längtar efter det. Det blir väl först till midsommar kan jag tro.

Men genom snöfallet ser jag en randig jacka skymta. Q och kompisen leker oförtrutet i sandlådan, lite snö bekymrar dem inte.

Y sover i storebrors säng. Efter att ha excellerat i pestighet och grisbordsskick vid lunchen, somnade han tvärt i O:s famn.

O går för att träna, det är honom både välunt och välbehövligt. När han är klar ska vi hämta honom med bilen och sedan åka till syster och svåger på söndagmiddag. Barnen är så stora nu att umgänget inte längre måste begränsas till vårt eget hem. (Fast Y var mäkta förvånad sist vi var där. Va? Har ni inga leksaker?)

Själv snorar jag. Och stickar.

5 kommentarer:

  1. Jag ställde faktiskt ut balkongmöblerna idag. Och hann sitta i solen i säkert en kvart innan det började snöa igen. Men då fick jag åtminstone en kvarts vårkänsla. Allt räknas. Verkligen allt.

    SvaraRadera
  2. Men gud, där också! Jag hade planerat in en långhelg i Stockholm om ett par veckor men på grund av min mans välsignade jobb åker vi till Barcelona i stället. En fantastisk lösning detta fimbulsår. Här tiddelipommar det värre och jag vill bara kräkas på all snö.

    SvaraRadera
  3. Blä. Man skulle kunna tro att du har fått mina förkylningar, för jag har inte haft en enda på hela vintern. (Idag har jag dock ont i halsen, så jag vågar uttala påståendet utan att utmana makterna!)

    Vad stickar du på - blir det tofflorna eller håller du ut med sjalen?

    SvaraRadera
  4. Jag stickar på tofflorna men tänker febrilt på sjalen. Har nu kommit till beslut A att överge det ursprungliga garn- och färgvalet, det funkade helt enkelt inte B vilket garn jag ska använda istället (Baby Alpaca Silk - ljuvligt!) men - MEN! - C färgvalet återstår. Å så svårt. Midnattsblått och ljungrosa? Midnattsblått och gråblått? Midnattsblått och röklila? Två nyanser av sjögrönt? Tänker så att öronen krullar sig och bestämmer mig och ändrar mig och bestämmer mig igen. Hopplöst.

    Å andra sidan har jag redan bestämt vad jag ska göra med de två nyanser av lila Baby Merino (jag är mycket för babygarner eftersom jag inte gillar när det kliar) som inte blir sjal. Alltid något. Ska kanske lägga den första sjalen på is så länge tills sanningen står uppenbarad för mig.

    Det ÄR roligt att sticka, men ibland blir jag alldeles för insnöad på det, faktiskt.

    SvaraRadera
  5. Midnattsblått och gråblått? Midnattsblått och röklila? Två nyanser av sjögrönt?

    Tror att vilken som av dessa kan fungera. Jag gillade den lila och blå du hade, det var den rosa som inte fungerade.



    SvaraRadera