2013-09-23

Associationer

Vid frukostbordet pratar O och jag av någon anledning om Nils Ferlin (som jag läst men inte han). O frågar om han rörde sig i samma kretsar som Fritiof Nilsson Piraten (som han läst men inte jag). Nja, njo, de var väl samtida ungefär men vete tusan om de träffades, höll sig inte Piraten mest i Skåne?

Q avbryter med en fråga om atombomber, varpå samtalet slirar in på detta ämne. Ja, de är mycket farligare och värre än andra bomber, jag drar en så gott det går barnanpassad resumé av Hiroshima och Nagasaki.

Varför kom du att tänka på atombomber, frågar jag. Inte vet jag vad jag hade väntat mig för svar, men inte var det detta:

Jo, ni pratade ju om nån Fritiof Nilsson-nånting, och då tänkte jag på han Fritiof som är ute och rider och dansar tango, han har ju en atom-nånting.

Häpen tystnad. Tills jag fattar.

Mamman, värdinnan satt i vrån. Hon tog mitt ridspö, min pistol och min manton....

(Mantón betyder visst sjal på spanska. Om det betyder något på svenska vet jag inte. Undrar om ordet alls förekommer någon annanstans.)

4 kommentarer:

  1. Jag älskar barn och intertextualitet. Som det här: http://hemsolen.blogspot.fi/2013/07/litteraturnorden-rodnar-av-stolthet.html

    Heja Q: Fritiof och Carmencita är bättre än atombomber.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det var ett tag sedan. Vet inte om du får mail från akf men tänkte tipsa om att det kommer ett koreanskt örlogsfartyg till Sthlm i veckan och på lördagen får allmänheten gå ombord och titta (fotoid krävs). Efteråt har flottan en uppvisning på torget i gamla stan. Tänkte ta med barnen på utflykt. Kanske kan vara något för dina killar? Hojta om du vill ha mailet med informationen. :) /Mina Birgitta

    SvaraRadera
  3. Grymt imponerande!

    /Erica

    SvaraRadera
  4. Birgitta, tack för tipset! Vi är faktiskt stödmedlemmar i AKF, så jag har sett mejlet. Tyvärr, tyvärr, kan vi inte på lördag. Hade varit jättekul annars.

    SvaraRadera