2013-10-15

Vita hårspännen

Det går snabbare och snabbare att köra till jobbet. Jag fattar inte riktigt varför, för jag åker vid ungefär samma tid varje dag, kör samma väg som vanligt. Men plötsligt är köerna borta. Det pågår mängder med vägarbeten runt om i Storstockholm, antagligen har man öppnat en ny led någonstans vilket gör att min rutt plötsligt flyter på. Kaosteori.

Jag börjar vänja mig vid att köra till jobbet istället för att åka buss eller tunnelbana. Tidsmässigt är det onekligen en stor fördel, numera tar det sällan mer än en halvtimme och det kan man sannerligen inte klaga på som storstadsbo. Det är också skönt att slippa släpa på väskor, slippa passa tider.

Det jag saknar mest är att kunna läsa, jag läser mycket mindre nu för tiden. Senast imorse funderade jag på om jag skulle göra ett nytt försök med ljudböcker, men jag gillar verkligen inte formatet. Radio är allmänbildande, åtminstone på morgonen. Det hemska programmet Ring så grälar vi (mer känt som Ring P1), alla smygrasisters och kverulanters eget forum, är ett utmärkt incitament för att komma i tid till jobbet. Hinner jag höra något av Ring så grälar vi är jag verkligen alldeles för sen.

På eftermiddagen är det värre, babblarna breder ut sig. De dagar jag hämtar barnen stönar jag irriterat åt Nordegren och Epstein, tills de tystnar kvart i fyra och jag får höra nyheter och sjörapport istället.

Men imorse mindes jag hur bra radio kan vara när den är som allra bäst, när jag hörde Cecilia Uddéns utrikeskrönika. Bilden av de tre små flickorna med likadana vita spetsstrumpor och hårspännen, den kommer inte att lämna mig på länge. Non serviam, verkligen. Vilken jävla skitvärld vi lever i.

Lyssna: Cecilia Uddén, Kairo, utrikeskrönika, 2013-10-15

5 kommentarer:

  1. Ja, visst gick Uddéns utrikeskrönika rakt in. Hon har alltid varit bra på att förmedla de där bilderna, av det stora i det lilla. Och så har hon den där pregnanta rösten också.

    SvaraRadera
  2. Men fy fan.

    Jag har precis läst ut "Och i Wienerwald står träden kvar" av Elisabeth Åsbrink, den som (bland annat) handlar om Ingvar Kamprad och hans nasseförflutna. Den handlar också mycket om Sveriges nästintill totala ovilja att ta emot judar under andra världskriget. Judiska läkare? Tänk om de tar våra jobb! Medicinska föreningen i Uppsala kallar till torgmöte.

    Och jag läste och tänkte att "fy fan". Och sen tänkte jag att det är ju ingen skillnad i dag. Ingen alls. Utom att Mellanöstern och Afrika ligger lite längre bort än Centraleuropa.

    En bekants fru jobbar med migrationsfrågor inom EU, förresten. Härom året besökte hon ett flyktingläger på Malta. Det är den värsta plats hon varit på, sa hon. "Stanken. Tusentals män ihopträngda på en alldeles för liten yta, samtliga under enorm stress. Det bara stank av kroppar och ångest."

    Det är en skam för EU, sa hon. Vad rätt hon har.

    SvaraRadera
  3. Det låter som att jag inte ska lyssna... Jag kan föreställa mig, och det räcker.

    P1 är verkligen genomgående mycket bra radio. Det finns en uppsjö av utmärkta program. Nedladdade poddversioner av program man inte hinner lyssna på är bra för perioder då det inte är bra radio i realtid. Särskilt rekommenderar jag Godmorgon världen, som jag av ditt andra inlägg förstår att du nog inte hinner lyssna på i realtid. Är i mitt tycke genomgående i nivå med det bästa av P1 morgon, eventuellt bättre.

    SvaraRadera
  4. jädrans vad hon är bra!

    SvaraRadera