2013-11-24

Existentiell ensamhet och mammasamtal

Dagarna efter sköldkörtelbeskedet (eller snarare icke-beskedet) växte en känsla av overklighet inom mig. Visst, visst, det finns absolut ingen anledning till panik, de allra flesta knölar i sköldkörteln är godartade, och skulle så inte vara fallet är prognosen ändå god. Men ändå. Den isande vinden, nog kände jag den kring hasorna.

Samtidigt var mina närmaste, de jag berättat för, så ohemult lugna. Pappa och O är inte lagda åt det hysteriska hållet, för att uttrycka sig milt. Deras reaktion var ungefär ett jaså. Mamma försäkrade att hon inte var orolig, och att jag inte skulle vara det heller. Från syster J kom ett lugnande SMS att det säkert bara är en försiktighetsåtgärd.

Mitt förnuft sa mig att de alla hade rätt, ändå kände jag mig stundtals förfärligt ensam. Jag ska inte sticka under stol med att det faktum att över hundra personer läst mitt förra inlägg, men endast två kommenterat det - stort tack till er, ni vet vilka ni är! - bidrog till känslan. Samtidigt vet jag ju hur blogg- och nätvärlden fungerar. Man studsar in och läser något, tänker något, tänker att man ska reagera och formulera, orkar inte. Och det är ju hundra gånger lättare att formulera sig kring något trevligt, vardagligt, än att skriva något vettigt, tröstande om ett icke-besked.

Jag tyckte lite synd om mig själv och tänkte något i stil med att det är ju så här det är, egentligen. När det verkligen gäller, när livet eller döden ställs på sin spets, då är man ensam.

Igår kom syster och svåger på middag. Mamma ringde efter middagen, och pratade först en stund med min syster, sedan med Q. Jag var upptagen med nattningsbestyr, men när jag återkom efter dem berättade min syster att mamma oroligt förhört henne om mig. Hur mår hon? Ser hon ut som vanligt? Verkar hon trött?

Jag blev ytterligt förvånad över det egentligen självklara, att mamma var utom sig av oro. Min syster bekände att hon också blivit förfärligt orolig först och legat vaken på natten. Vi enades om att det är en sak hur man reagerar som proffs och läkare, en helt annan som anhörig. Syster försäkrade mig om att mamma inte vet ett dugg om sköldkörtelcancer, troligen vet jag mer efter att ha googlat, hennes oro är inte alls medicinskt befogad utan kommer sig av att hon är min mamma.

Så jag ringde mamma, och sa att J berättat om hennes oro. Först blev hon bestört, det var ju inte meningen att jag skulle få veta och bli uppskrämd. Men jag känner ju precis tvärtom, det är snarare skönt att någon delar min oro och inte bara säger jaha. Och när det gäller mamma känns det alltid som ett extra framsteg att tala klarspråk och inte trassla runt och försöka dölja det man känner. Det är alltid hon som börjar, men jag hakar på.

Nu blev det ett bra och ärligt samtal, hon berättade att hon haft ångest och inte kunnat sova. Jag får (förstås, självklart för mig) inte ett dugg dåligt samvete över det (vilket hon trodde, skuldtänkande som vanligt). Hon är långt oroligare än vad jag är men lugnades något av mitt lugn. Och antagligen blev jag lugnare av att lugna henne. Jag upprepade exakt vad doktorn sagt, och framhöll att han verkar engagerad, han har lovat att skynda på remissen om kallelsen dröjer. Jag är i goda händer.

Efteråt kändes det bra. Mindre ensamt, mindre oroligt. Den existentiella ensamheten, visst är den ofrånkomlig. Men den lindras av kärlek och omsorg.

13 kommentarer:

  1. Jag känner mig skamsen som tänkt skriva något men aldrig kom till skott. Det är ju själva medvetenheten om att man är så förgänglig som är jobbig när man blir sjuk. Tankarna på hur det lika gärna kunde varit det andra - det värre - man drabbats av.
    Det är svårt att hitta rätt ord ibland. Tack för påminnelsen om att det inte är vilka ord som är viktigt, utan att man inte är tyst. Jag känner dig inte men har tänkt på dig.

    SvaraRadera
  2. Inte heller jag har kommenterat fast jag läst.
    Min mamma fick en elak sköldkörtelcancer för 9 år sedan (60% chans att leva 5år) men vet du, hon mår så in i bängen bra fortfarande. Cancer är ju aldrig kul men ska man få det så finns det värre sorter (bröstcancer är så lömsk) och du vet ju inte om det verkligen är cancer. Som läkare och dotter (och rel. nybliven mamma) kan jag verkligen relatera till att man som anhörig kan visa upp en rätt yrkesmässig avsaknad av oro medan man gråter av oro i tysthet....

    SvaraRadera
  3. Även jag får skämmas för att jag har läst och tänkt på, men inte skrivit. Set är ju så svårt att hitta orden. Att dela oron, men inte oroa. Att inte avfärda oron, men inte heller förstora. Jag hoppas med dig att det inte är något och att all oro varit obefogad. Hoppas innerligt.

    SvaraRadera
  4. Håller med ovanstående, jag är iförsig alltid dålig på att kommentera, vilket jag kan ha dåligt samvete för med tanke på hur mycket du delar med dig av dina tankar. Tack för att du är så modig och delar med dig. Jag har en släkting som fick en av de mindre farligare cancersorterna i sköldkörteln för något år sedan, den togs bort och allt har gått bra. Men jag förstår att det känns jobbigt, att vänta på slutgiltigt besked, eventuellt bli opererad o.s.v. Det är klart man vill slippa sånt, även om det är ofarligt och inte leder till några besvär i långa loppet. Så till något helt annat, jag läser Egalias döttrar just nu efter att ha läst om den på bloggen, väldigt rolig idé faktiskt att vända på rollerna, jag har haft högläsning för min man och skrattat mycket. Jag förstår inte att jag aldrig hört talas om den förut. Tack för tipset! Johanna

    SvaraRadera
  5. "Är det något inlägg du ska kommentera som tacksam och trogen, men tyst läsare, så är det detta", sa jag till mig själv när jag läste förra inlägget. Och så gick det ändå som det gick med det... Även om prognosen är god och även om man är en rationell människa som lätt tar till sig fakta, så är det ett tufft besked att få. Det är klart att man känner en massa, oroar sig och blir trött! En lugn reaktion tror jag ibland är en del av chockfaserna när man får ett jobbigt besked. Andra reaktioner kan komma senare. Skulle gärna vilja avrunda med något klokt och insiktsfullt, men nöjer mig med att säga att du är precis det; klok och insiktsfull.
    Johanna

    SvaraRadera
  6. Tillägg: Johanna kl 22.26 är inte samma som den ovanför.

    SvaraRadera
  7. Brukar sällan kommentera men: håller tummarna att du orkar hålla modet uppe och att besked blir det du hoppas på.

    SvaraRadera
  8. Man fastnar väl ofta i att man inte vet vad man ska säga. Vad finns det för sekulär motsvarighet till Må gud vare med dig?

    Oro från anhörigas sida är ju så många sorters oro, som kan gå långt utöver den man själv känner. Oro över det fysiska, utfallet av provtagningarna osv är bara en del. Dit tillkommer oron över din potentiella oro, potentiell oro och rädsla hos pojkarna, oro över om du har en bra läkare osv. Alla orospunkter som jag föreställer mig är mindre för dig, som vet ungefär hur stor anledning det finns att oroa sig för dem.

    Och så tror jag att för din mamma finns en dubbel dos av maktlöshetsångest när du har ett medicinskt problem som inte är alldeles lätt att lösa. Jag tror inte att man som förälder någonsin blir riktigt fri från känslan av att vilja kunna skydda sina barn mot allt allvarligt. Här känner hon sig maktlös som mamma men kanske också som läkare.

    Allt detta tror jag ger henne ångest. Men är förstås ingen anledning för dig att tro att du har större anledning till oro.

    SvaraRadera
  9. Tack, allihop, ingen nämnd och ingen glömd!

    Jag mår alldeles väldigt mycket bättre nu jämfört för några dagar sedan. Mammasamtalet var terapeutiskt på mer än ett sätt.

    Men ja, vad säger man? Det viktigaste, som flera påpekar ovan, är ju att säga något alls. "Kämpa på", skrev jag till D när hon genomgick strålning mot bröstcancer. Just så, med citationstecken runt. Väl vetande att både D och hennes man avskyr, avskydde menar jag, floskler och gärna skjuter ner den som kommer dragande med dem.

    På många sätt var det lättare förr antar jag, när ett Gud signe dig var självklart. Om det nu var det i alla kretsar.

    SvaraRadera
  10. Oj, jag har haft några internetfria dagar, och så möts jag av det här. Skönt att läsa att du har det lite bättre nu, men ändå - jag känner med dig, och jag hoppas verkligen att det blir precis så odramatiskt som det alls kan bli.

    Tänker på dig.

    SvaraRadera
  11. Jag har som andra svårt att veta vad man ska säga, men har tänkt på dig. Jag har läst här i många år (men aldrig kommenterat, mest av blyghet antar jag), sedan långt innan både ni och jag själv fick barn, och är alltid imponerad av dina klarsynta, ärliga, kloka och intressanta resonemang kring bl.a. relationerna mellan föräldrar och barn, i båda riktningarna. Vågar t.o.m. påstå att dina texter bidragit till att göra mig till en bättre mamma till mina egna barn, bar länge på ett föräldraideal, ärvt av mina egna föräldrar, som inbegrep ett mått nonchalans och bristande respekt för barnen som personer. Detta har bland annat dina kloka texter hjälpt mig att bli av med, tack för det! Jag tänker på dig och önskar att detta är just så ofarligt som det ser ut. /R.

    SvaraRadera
  12. Här kommer en kram! Funderar på varför jag sällan lämnar avtryck hos dig fast jag ofta läser, och blir berörd av, det du skriver. Kommer fram till att det nog är så att jag uppfattar det som om du skriver när du tänkt färdigt. Att ämnet är avklarat. Det finns inte så mycket att tillägga eftersom du är klok. Mycket klok. /Ulrika

    SvaraRadera
  13. Tack igen kära läsare! Vilket fantastiskt fint beröm ni ger mig, som gör mig mycket glad!

    Om någon trodde något annat så kanske jag ska försäkra att det är ytterligt sällan jag har tagit illa upp av något som skrivits i en kommentar. Och jag tror att de uppgår till över 5000 nu. De gånger jag har surnat till eller tyckt annorlunda har jag sagt ifrån. Jag kan påminna mig att det hänt tre eller möjligen fyra gånger.

    Alltså, kommentera på!

    SvaraRadera