2014-06-18

Operaskola: Får man skoja med opera?

Jag fnular på med mina operainlägg, tro inget annat! Förförelse, Rigoletto och La Traviata hade jag tänkt docera om i sinom tid. Men när jag letar på nätet hittar jag en massa mer eller mindre lyckade parodier på opera. Det är konstform som är tacksam att driva med. Svaret på frågan i titeln är förstås ett rungande ja. Givetvis får man skoja med opera, och roligast blir det när det görs med kärlek, som i nedanstående två klipp. (Blir alldeles nostalgisk av att se Mupparna, det är barndom det! Vad roliga de var, även för vuxna!) (Henrik Dorsin är i sanning inte klok, som alla verkligt begåvade komiker. Blir nästan lite rädd för honom. Det finns ännu ett klipp på Youtube som man hittar ganska lätt, det är från Parlamentet, där han plötsligt börjar imitera sina medspelare. Lysande. (Fast inte operarelaterat, dårå.))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar