2014-10-29

Första höstlovsdagen

... blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Nej, nej, inga katastrofer, bara fåniga förtretligheter. Och nu är det bra igen.

Jag fick sova ut, och det var skönt. O stack tidigt till jobbet men stack först till Q en macka. Sedan tittade Q och Y på Youtube medan jag dåsade. Jag hörde att de lyssnade på gummibjörnar som sjöng Itsy bitsy teeny weeny yellow polka dot bikini, då var jag förstås tvungen att visa dem Kurtans version istället. Ibland är jag mer lokalpatriot än jag själv begriper. Resten av dagen uppmanades jag regelbundet att sjunga den där om baddräkten igen, mamma.

Jaha, men sedan blev det bråk förstås. Y råkade putta till eller på annat sätt förnärma Q varpå denne utbrast i en ström av invektiv som fick mig att haja till. Jag förhåller mig ganska sangvinisk till svordomar men någon måtta får det vara på hur man tilltalar sina närmaste. Vet du vad orden betyder? Det ena du sa betyder att man har sex med sin mamma. Det andra är ett fult ord för snippa, och att sätta ihop det med unge är bara fånigt. Alla barn har en gång kommit ur en snippa, det är inget konstigt med det.

(Och återigen. Vad är det för ligistnäste vi skickar vårt barn till varje dag? Senare visade han mig att hans nya jacka från Disneyland är sönderriven, en pojke hade dragit i snodden till luvan tills jackan gick sönder. Den har jag nu lagat efter bästa förmåga.)

Iväg kom vi först efter att jag blivit rejält arg och grälat. Nu har jag tänkt ut roliga saker att göra, men om du krånglar och sätter dig på tvären blir det ingen rolig dag, du har också ett ansvar, jag kan inte trolla och göra den här dagen bra alldeles själv.

Vi åkte till en närbelägen second-hand-butik där vi lämnade några kassar med kläder, en barnvagn, en springcykel och en bobbycar. De sista småbarnsgrejerna, vemodigt men skönt att få mer plats i förråden. Pojkarna hade fått löfte att köpa sig något fint, och strax innanför dörren hittade de varsin "samlarbil", inte begagnade utan fabriksnya bilar. Ett fiaspel och ett Othello samt boken Tsatsiki och morsan fullbordade samlingen.

Vidare till optikern, där Q i sista minuten ändrade sig angående val av glasögonbågar. Runda eller fyrkantiga? Jag försäkrade honom att han var jättefin i båda. Det blev de fyrkantiga, som han ser så vuxen ut i.

Därefter posterade vi oss vid tunnelbanan och inväntade morfar, som skulle hälsa på klockan ett. Han kom som jag gissade kvart i, och blev mycket förvånad över att bli välkomnad redan här.

Min stressnivå sköt i höjden direkt, den gör numera det när jag träffar pappa då barnen är med. De är tre personer som alla är vana vid att lägga beslag på min uppmärksamhet. Pappa mal på, pratsjuk och långrandig som han är. Dessutom hör han dåligt och missar därför deras försök att bryta in. De å sin sida är förstås måttligt intresserade av hans senaste översättningsarbete eller vilket föredrag han senast bevistat.

Så snart vi kommit ur bilen och ungarna sprungit i förväg tog jag tjuren vid hornen. Du luktar sprit, sa jag strängt. Inte från idag, sa han förvånat. Nejdå, jag tror dig, och jag förstår att du firar ditt nyligen avslutade översättningsarbete (när pappa jobbar gör han det oerhört koncentrerat, nära nog dygnet runt, och lever asketiskt på alla sätt, vilket han kompenserar efteråt). Men var försiktig. Och så är du blodig på näsan. Äsch, det är bara glasögonen som skaver. Jo, men det ser inte bra ut, tvätta dig.

Medan jag gjorde lunch lekte pojkarna med sina bilar. Y tappade sin i golvet varpå bakluckan lossnade och inte gick att sätta dit igen. Q kom inte ens så långt, hans bil gick inte att ta loss från kartongen. För under densamma satt en plastbit fastskruvad i bilens underrede, så hårt att varken pappa eller jag lyckades få loss den. Ridå.

Men lunchen blev ganska trevlig, fast jag ibland fick höja handen för att stoppa pappas svada och ge ordet till någon av pojkarna. Och efteråt tog pappa fram sin väska. Dags för pyssel!

Tjugo minuter senare klättrade båda barnen på väggarna. För pysslet var inte barnanpassat, minst sagt. Det här var ju svårt, utbrast pappa, den rutinerade pysslaren. Det stod från fem år på förpackningen. Nä. Det gjorde det ju inte. Det stod material till fem tomtar. Om man har sina läsglasögon på sig.

Men Y försvann till sin vän, vår granne fru H. Och pappa larvade hem efter att ha tröttnat på att klippa filtluvor. Och Q och jag spelade Othello en stund och hjälptes sedan åt att bädda rent i sängarna, det tråkigaste jag vet. Men jag tycker det är rätt kul, sa Q. Jo, för då får han bygga koja på golvet med kuddar och täcken medan jag lägger på nya underlakan.

Halv sex plockade jag ihop mina noter för att åka till ett extra körrep där jag också skulle få middag. Men just innan jag skulle gå ut genom dörren knackade det på densamma. Utanför stod ett monster med grått blodigt ansikte ovanför Y:s orange jacka. O skrattade bara lite men jag sjåpade mig ordentligt och belönades med det mest pärlande förtjusta skratt. Och vid brevlådan stod fru H och skrattade hon med. Hon tog med sig masken tillbaka, den var bara till låns.



Hem från körrepet kom jag lagom för att hinna läsa en saga. Nu sover de, och jag har förberett matsäck. Imorgon är en ny dag, och vi ska åka med några kompisar till Tom Tits experimentverkstad.

Och O kunde både skruva loss plasten från Q:s bil och limma fast luckan på Y:s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar