2015-06-08

Stavningskontrollshumor

Jag skriver i en kommentar hos Anka att jag är trött för att maken är borta och kör cykellopp. Telefonen försöker ändra, men jag rättar innan jag trycker på Send. Lik förbannat står där att han kör cykelkorg.

Fast lite roligt är det ju. Jag minns min första telefon med autocorrect, hur jag råkade få ihop det ena SMS:et galnare än det andra. Ok? ersattes konsekvent med Öl? Det rättades ganska snart, tack och lov får man säga. Ok torde vara långt vanligare i SMS-konversationer än Öl. Jättekul var ett ord jag undvek eftersom telefonen envisades med att byta L mot K. Baserat på statistik? Ingen aning, men i så fall är mina SMS kyskare än genomsnittet.

När syrran skulle gifta sig messade jag henne för att fråga om det fortfarande fanns rum på vandrarhemmet i närheten av vigsellokalen. Fast frågan som nådde henne var om hon trodde att vi kunde få plats på Invandrarverket. (Passar ju bra, med två adopterade barn.)

I våras när O var sjuk frågade han syrran om hon kunde tipsa om en bra allmänläkare. Hon skrattade så hon nästan kissade på sig och skickade mig en skärmdump: Vet du nån bra alkoläsk?

4 kommentarer:

  1. Å jösses. Jag hoppas att någon av dina läsare kan berätta hur den här tjänsten fungerar. Är det så att det är statistiken som bygger upp den, då vet jag inte vad det här säger om svenskarna. Eller, det vet jag, det säger samma sak som när man tvingas ihop med en del av dem i en tågkupé.

    SvaraRadera
  2. HAHAHAHA! Skäms! Jag som försöker låtsas att jag jobbar och så sitter jag här och skrattar så högt att jag börjar hosta...

    OK = öl minns jag också.

    SvaraRadera
  3. Nu önskar jag att jag hade den där smileyn som skrattar så den gråter även på datorn...sitter här och fnissar...

    SvaraRadera
  4. Jag googlade på T9 som är Ericssons gamla språk eller algoritm eller vadfandetnuär för text på telefon. Orkade inte läsa förklaringen ordentligt, men jag fattade det som att urvalet av ord dels är baserat på den enskilde användares statistik men också statistik från ett större urval.

    Ok-Öl är emellertid en annan sak, det härrör sig från tiden före pekskärmar med qwerty-tangentbord. På den tiden bokstaverade man ju med knappsatsen och O och Ö, liksom K och L låg på samma nummerknapp och utskildes genom antalet tryck på knappen. En annan känd felskrivning var Ica-Maxi som blev Ica-Nazi.

    SvaraRadera