2015-12-22

Tackkort, plastmodeller och en gammal gigg

Började skriva tackkort igår. Det är jobbigt, som väntat. Inte bara emotionellt utan även praktiskt. Det var 80 personer på begravningen, varav ett flertal helt okända för mig. Jag har bett pappas olika föreningar om hjälp med adresser, och så ska jag leta i hans mejl också.

Jag funderade på varför jag får dåligt samvete över att inte röja pappas lägenhet själv. Givetvis har ni rätt. Jag kan inte göra allt själv, jag måste ha hjälp.

Jag tror att det är för att pappa var lite orolig själv. Särskilt på slutet, ju mer förvirrad han blev, desto mer pratade han om sina plastmodeller och vad som skulle hända med dem.

Vad händer med dem? O sorterar ut de som inte är byggda och sparar åt sig och pojkarna. De övriga.... slänger vi. Pappa hade inte tyckt om det, men vad ska vi göra?

Inatt har jag sovit. Idag ska jag till kuratorn.

Till sist ett pappacitat som nyss rann upp i minnet :

Jaså, njurarna är bra. Det får mig att tänka på nåt jag läste om en gigg som var så listigt konstruerad att när en del var utsliten var resten det också. Oerhört ekonomiskt. För det är ju retfullt att dö med fina njurar, starkt hjärta och perfekt blodtryck.

3 kommentarer:

  1. Heder åt er för att ni vet vad en gigg är! (OK, en historiker och en som gillar Jane Austen?!)

    Klätterkurs låter fantastiskt för Q och Y. Jag minns hur du beskrev den yngre Q som en klätterapa. Och klätterväggar ser väldigt roligt ut. Vad tyckte pojkarna?

    (Jag råkade knattra fel på tangentbordet och fick till något för mig okänt kortkommando för att klistra in. Oj vad intressant det hade blivit - det var nämligen namn och betyg för fyra studenter...

    SvaraRadera
  2. Hoppla, det gäller att hålla knattret i styr!

    De tyckte det var roligt och jobbigt, de var mycket trötta efteråt. Hade du varit Facebookvän med mig eller O hade du sett Q klättra på film, hans första klättring. T o m jag som är helt obevandrad begriper att han har fallenhet. Han var mycket lugn och metodisk.

    Gigg, ja. Har man läst Anne på Grönkulla kan man det.

    SvaraRadera
  3. Klätterkursen låter kul, vi kör judo. Vi har för övrigt en gigg ståendes på lon. / Stella

    SvaraRadera